Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

Mahler Strauss Symposium & Masterclass

De legendarische mezzosopraan Kammersängerin Christa Ludwig zal op 31 oktober en 1 november samen met mezzosopraan Jard van Nes, een van Nederlands meest vooraanstaande Mahler vertolksters, alsmede pianist/begeleider en Mahler-specialist David Selig, een masterclass geven op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

In 2014 herdenkt de muziekwereld de 150e geboortedag van Richard Strauss (1864-1949). Samen met de vier jaar oudere Gustav Mahler (1860-1911) is Richard Strauss beeldbepalend geweest voor de ontwikkeling van de muziek aan het eind van de 19e eeuw. Naar aanleiding van de herdenking van Strauss’ geboortedag organiseert het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) in samenwerking met de Gustav Mahler Stichting Nederland, het Koninklijk Conservatorium in Den Haag alsmede ook het Richard Strauss Institut in Garmisch Partenkirchen en de Ambassade van Oostenrijk een Strauss-Mahler Symposium & Masterclass. Dit evenement vindt plaats van 31 oktober t/m zondag 2 november 2014 in het Koninklijk Conservatorium aan de Juliana van Stolberglaan 1 in Den Haag.

Beide componisten, Mahler en Strauss, hebben veel liederen geschreven, liederen met piano maar ook met orkest. Tijdens het symposium zullen zowel dichterlijke als muzikale aspecten van de, tijdens de masterclass en het slotconcert, gezongen liederen de revue passeren. Daarom is voor dit symposium en de combinatie met een masterclass een samenwerkingsverband gezocht met de Gustav Mahler Stichting Nederland om op deze wijze muziek en wetenschap op de meest indringende en overtuigende wijze aan elkaar te kunnen koppelen. Tijdens de masterclass sessies zal worden gewerkt met 7 Lied duo’s (zanger en pianist) waaronder IVC prijswinnaressen sopraan Maria Fiselier (49ste IVC 2012) en mezzosopraan Florieke Beelen (50ste IVC 2014). Op 31 oktober en 1 november vindt in de ochtend het symposium plaats vanaf 10.00 uur en zal op beide dagen in de middag door Christa Ludwig & David Selig een masterclass gegeven worden van 14.00 tot 18.00 uur, gevolgd door een masterclass door Jard van Nes & David Selig in de avond van 19.30 uur tot 22.00 uur. Op 2 november vindt de afsluiting van het symposium plaats vanaf 10.30 uur, waarna van 12.00 tot 13.30 uur het slotconcert van de deelnemende Lied Duo’s zal plaatsvinden.

Het symposium, de masterclass sessies en het slotconcert zijn toegankelijk voor publiek. Kosten passe-partout voor drie dagen inclusief slotconcert 45 euro (studenten 25 euro), een dagkaart 20 euro (studenten 10 euro) en het slotconcert 15 euro (studenten 7,50 euro).

Voor meer informatie, reserveringen of kaartverkoop voor de Mahler Strauss Masterclass & Symposium: www.ivc.nu en info@ivc.nu. Er is tevens kaartverkoop tijdens het evenement in het Koninklijk Conservatorium.

CHRISTA LUDWIG, MEZZOSOPRAAN

De legendarische Duitse mezzosopraan Christa Ludwig is een van de meest vooraanstaande mezzosopranen van haar generatie. Haar brede repertoire omvat zowel Lieder als opera en oratorium. Haar opera debuut maakt ze in de rol van Prins Orlovsky in Die Fledermaus (J. Strauss) bij de Frankfurt Oper als ze 18 jaar oud is. Na engagementen in Darmstadt en Hannover volgt in 1955 haar verbintenis met de Wiener Staatsoper waar ze meer dan 30 jaar hoofdrollen vervult en in 1962 tot Kammersängerin benoemd wordt. Eveneens in 1955 debuteert zij bij de Salzburger Festspiele. Zij zingt daar voor het laatst in 1993, na vele glansrollen vervuld te hebben. Na haar Cherubino in Le Nozze di Figaro (Mozart) in Salzburg in 1954 vindt haar Amerikaanse debuut plaats in Chicago als Dorabella in Cosi fan tutte (Mozart) in 1959, waarna een optreden in The Metropolitan Opera volgt. In de jaren daarna treedt Ludwig op in de opera huizen over de wereld en omvat haar repertoire alle grote mezzorollen alsmede een aantal dramatische sopraan rollen variërend van Charlotte in Werther (Massenet), Didon in Les Troyens (Berlioz) tot Brangäne in Tristan und Isolde (Wagner), Leonore in Fidelio (Beethoven) and Klytemnestra in Elektra (Strauss). De belangrijkste dirigenten die haar carrière begeleiden zijn Karl Böhm, Herbert von Karajan en Leonard Bernstein. Naast haar opera-activiteiten is Christa Ludwig ook veelvuldig in het Lieder repertoire te horen, met name in werken van Schubert, Robert Schumann, Johannes Brahms, Hugo Wolf, Gustav Mahler en Richard Strauss. Pianobegeleiders bij haar liederenavonden en plaatopnamen zijn onder anderen Sebastian Peschko, Erik Werba, Gerald Moore, Geoffrey Parsons, Irwin Gage en Charles Spencer. Ook Daniel Barenboim, Tzimon Barto, Leonard Bernstein en James Levine hebben haar vele malen begeleid. Ook maakt zij furore met uitvoeringen en opnamen van de werken van Bach. Met Fricka (Die Walküre) heeft Christa Ludwig in 1993 haar laatste optreden aan de Metropolitan Opera. In 1993 en 1994 maakt zij wereldwijd een afscheidstournee met een liederenprogramma. Op 14 december 1994 neemt zij na een bijna vijftigjarige toneelcarrière in de Wiener Staatsoper als Klytämnestra afscheid van haar publiek. Momenteel is Christa Ludwig als zangpedagoge actief. Een van haar bekendste leerlingen is de Nederlandse alt/mezzosopraan, Jard van Nes.

JARD VAN NES, MEZZOSOPRAAN

Jard van Nes studeert aanvankelijk piano bij Sas Bunge aan het Conservatorium van Utrecht en begint pas na het voltooien van die opleiding met de hoofdvakstudie solozang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Herman Woltman. Tevens volgt zij interpretatielessen bij onder anderen Felix de Nobel en Pierre Bernac. In 1978 is zij prijswinnares van het Internationale Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch en 1981 van het Internationale Opera- en Belcantoconcours, dat georganiseerd werd door de Vlaamse omroep. In 1984 ontvangt Jard van Nes de Nederlandse Muziekprijs na aanvullende studies bij Christa Ludwig en Noemie Perugia. In opmerkelijk korte tijd wordt Jard van Nes vervolgens een van de meest vooraanstaande mezzo-sopranen van haar generatie. Zij werkt regelmatig met een groot aantal dirigenten van faam zoals Daniel Barenboim, Roberto Benzi, Pierre Boulez, Riccardo Chailly, Charles Dutoit, Ivan Fischer, Carlo Maria Giulini, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Mariss Jansons, Reinbert de Leeuw, Kurt Masur, Mstislav Rostopovitsj, Esa-Pekka Salonen, Kurt Sanderling, Georg Solti, Hans Vonk en Edo de Waart. Zij treedt op met toporkesten in binnen- en buitenland, waarbij haar repertoire zich uitstrekt van de vroege barok tot stukken, die speciaal voor haar (door o.a. Theo Loevendie, Tristan Keuris en Caroline Ansink) worden geschreven. Een bijzondere reputatie verwerft zij met het vocale oeuvre van Mahler. Wereldwijd vertolkt zij talloze malen diens orkest- en pianoliederen en werkt zij mee aan uitvoeringen van de 2e, 3e en 8ste symfonie. Ook met haar interpretatie van Mahlers Lied von der Erde weet zij telkens een groot publiek te ontroeren. Met pianisten als Gérard van Blerk, Roger Vignoles en David Selig geeft zij over de hele wereld liederenrecitals, onder meer in de Londense Wigmore Hall, Carnegie Hall in New York, het Theatre de l’Athenee in Parijs en uiteraard op alle belangrijke liedpodia in eigen land. Jard van Nes vervult verschillende operarollen bij de Nederlandse Operastichting, het Holland Festival, de Salzburger Festspiele, in Parijs en Londen. Bovendien participeert zij in een groot aantal concertante opera-uitvoeringen, onder meer in het kader van de ‘Matinee op de vrije zaterdag’. Daarnaast werkt zij veelvuldig meegewerkt aan cd-opnames, waarvan er verschillende bekroond werden, o.a. met een Edison, Diapason d’Or, Preis der Deutschen Schallplattenkritik en een Grammy-nominatie. Op 26 december 2000 neemt ze afscheid van het podium om zich geheel te kunnen wijden aan het begeleiden van jong zangtalent.

DAVID SELIG, PIANO

David Selig, geboren in Melbourne, Australië, begint met pianolessen als hij zes jaar oud is. Hij krijgt tevens cello- en percussielessen. In 1976 verhuist hij naar Parijs waar hij aan het Conservatorium piano studeert bij Aldo Ciccolini, Guido Agosi en Geoffrey Parsons en wint aansluitend zijn eerste prijzen tijdens de Sydney Piano Competitie. Als solist treedt David Selig in de jaren die volgen op in de grote concertzalen van de wereld als het Concertgebouw in Amsterdam, Wigmore Hall in Londen en Carnegie Hall in New York. Zijn liefde voor kamermuziek leidt tot samenwerkingen met vele gerenommeerde zangers als Felicity Lott, Elly Ameling, Teresa Berganza, Nathalie Stutzmann, Véronique Gens en Christianne Stotijn en treedt op met instrumentalisten als Gary Hoffman, Philippe Graffin, Marc Coppey, Régis Pasquier, Jane Peters en Noël Lee. Hij maakte vele cd-opnamen en speelt regelmatig in Frankrijk, Nederland, Duitsland, Zwitserland alsook in de Verenigde Staten en het Verre Oosten. Hij geeft tevens regelmatig masterclasses in kamermuziek en liedrepertoire. In 2011 is hij benoemd tot professor aan het Lyons Conservatoire National Supérieur en tot artistiek directeur van het Kamermuziek Festival “Les Journées Romantiques” in Parijs.

Over het Internationaal Vocalisten Concours

Het Internationaal Vocalisten Concours(IVC) bestaat sinds 1954 en is het enige internationale zangconcours in Nederland dat zich naast opera ook richt op oratorium en lied. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan muziek uit de 20ste eeuw en eigentijdse muziek. Het IVC heeft zich in de afgelopen 6o jaar stevig verankerd in de wereld van de internationale klassieke zangconcoursen en is daarmee een cultureel visitekaartje voor Nederland. Het IVC is lid van de Federatie van Internationale Muziekconcoursen (World Federation of International Music Competitions – WFIMC). Het IVC is een pleitbezorger van vocale muziek in combinatie met het ontdekken en ontwikkelen van jong talent.
Het IVC voert wat zij zelf noemt 'Triple 0 Status': Ontdekken, Ontwikkelen en Overdragen. Ontdekken tijdens het concours. Ontwikkelen door masterclasses van beroemde zangers die hun kennis en kunde overdragen, trainingsweken, Summerschools en adviezen. Overdragen aan de impresario’s, concert-, opera- en festivaldirecties in het netwerk van het IVC. Het IVC bevordert de carrière van talentvolle zangers door adviezen en presentatie aan jury’s, concertdirecties, castingdirectors, impresario’s, media en concert- en theaterpubliek. De jury's voor zowel de Voorronden als het Concours zelf worden samengesteld uit een combinatie van beroemde zangers en vertegenwoordigers uit de opera- en concertwereld. Het IVC omringt haar kandidaten met zorg. Tijdens het Concours, door bijvoorbeeld ruimte beschikbaar te stellen voor inzingen en repeteren met de begeleidende pianisten. Tevens krijgen de kandidaten ruim de gelegenheid zich te presenteren tijdens de diverse ronden. In elke ronde worden drie of vier werken gezongen. Het IVC biedt de mogelijkheid aan de kandidaten om als toehoorder alle ronden bij te wonen, waardoor het Concours een ontmoetingsplaats wordt en een ijkpunt in de carrière van de zangers kan zijn. Het IVC biedt zorg door de kandidaten onder te brengen bij gastgezinnen en ze werkelijk thuis te laten voelen. Daarnaast biedt het IVC zorg aan de kandidaten nà het Concours. Zo worden diverse concerten aangeboden waar laureaten optreden. Er wordt samengewerkt met diverse podia, zoals het Grachtenfestival, het Peter de Grote Festival, Sinfonia Rotterdam, Operadagen Rotterdam, het Alban Berg Ensemble, het Nederlands Studenten Kamerorkest, het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours, de serie Bachcantate op Zaterdag ’s-Hertogenbosch, Musical Olympus Festival St. Petersburg, de Nederlandse Händel Vereniging, de Vrienden van het Lied e.a. Voor deelnemers is er ook na het Concours de mogelijkheid om deel te nemen aan Masterclasses en een Summer School en worden contacten voor hen gelegd met de operastudio's, orkesten en impresario's. Het IVC is een springplank geweest voor vele internationaal bekende zangers, die zich nog altijd verbonden voelen met ons, in veel gevallen als ambassadeur voor het IVC optreden en hun medewerking verlenen aan IVC activiteiten. Prijswinnaars in de afgelopen 60 jaren waren onder meer Elly Ameling, Jules Bastin, Measha Brueggergosman, Cora Burggraaf, John Bröcheler, Viorica Cortez, Illeana Cotrubas, Thomas Hampson, Howard Haskin, Robert Holl, Petra Lang, Yvonne Minton, Nelly Miricioiu, Jard van Nes, Jevgeni Nesterenko, Vladimir Pankratov, Margriet van Reisen, Lenneke Ruiten, Wolfgang Schöne, Henk Smit, Elzbieta Szmytka, Pretty Yende, Ruth Ziesak.

Het 50ste IVC vond van 4 t/m 14 september 2014 plaats in Theater aan de Parade in 's-Hertogenbosch. In de Internationale Jury van het 50ste IVC namen onder meer zitting: sopraan Dame Kiri te Kanawa, sopraan Elly Ameling, tenor Siegfried Jerusalem, dirigent Kenneth Montgomery en pianisten Graham Johnson en Irwin Gage.
Sinds 2007 wordt het Internationaal Vocalisten Concours ’s-Hertogenbosch geleid door mezzosopraan Annett Andriesen, eveneens prijswinnares van het IVC.

Mahler Strauss
Symposium & Masterclass
31 oktober-2 november
Koninklijk Conservatorium Den Haag

folder Mahler-Strauss Symposium & Masterclass

VvhL - KVK-nr. 40445139