Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

Een rijk en gevariëerd middagprogramma op de Johannes Brahms Dag

Het middagprogramma van de Johannes Brahms Dag bestond uit vier uiteenlopende onderdelen: "Luisteren naar..." met Elly Ameling, het Meezingconcert onder leiding van Francis van Broekhuizen, een lezing over de duetten van Brahms door Dinant Krouwel en een recital door solisten van de Vrienden van het Lied met duetten en kwartetten. Samen lieten zij de rijkdom zien en horen in de liederen van Johannes Brahms. Hieronder worden de vier veschillende activiteiten beknopt beschreven.

"Luisteren naar..." met Elly Ameling

De middag werd geopend met een lezing door Elly Ameling, waarin zij verschillende interpretaties besprak aan de hand van opnames. Ze putte daarbij uit het enorme geluidsarchief van onze voorzitter Aat Klompenhouwer, die via zijn laptop de voorbeelden liet horen. Elly Ameling noemde hem haar machinist. De eerste wissel haperde even, maar daarna liep de trein goed op schema. Ze hadden het samen zorgvuldig voorbereid en goed getimed. Met een heldere stem en een scherp oor wees Elly Ameling op de verschillen in de uitvoeringen van de liederen. De namen van haar beroemde vakgenoten gaf ze steeds na afloop prijs. Ze stipte speciale passages aan en vroeg haar machinist (graag 20 seconden terug) die nogmaals te laten horen. Terloops wees ze op bijzondere woorden in de tekst en op aanwijzingen in de partituur. Ze onderstreepte het belang van de begeleider en besprak het rubato, het mee-ademen, woordaccenten en tempoveranderingen. Steeds benadrukte Elly Ameling, dat ze geen oordeel wilde vellen, maar de mogelijkheden wilde laten zien. Uit alles sprak haar enorme vakkennis en respect voor de muziek. In dit uur kwamen aan bod: Wie Melodien zieht es mir, Feldeinsamkeit en Von ewiger Liebe. De voordracht vloog voorbij en het publiek was zeer enthousiast. De gegevens van de geluidsvoorbeelden kunt u hier lezen.

Dinant Krouwel, secretaris

Meezingconcert

De mooie zang, die we eerder hadden gehoord, streelde het oor en beroerde de ziel, maar deed ook de stembanden kriebelen! Vele (amateur)zangers grepen dan ook de kans om mee te zingen met sopraan Francis van Broekhuizen en pianiste Femke de Graaf. Met wervende woorden werden we van Schuberts An die Musik meegevoerd naar Brahms. Alom bekende liederen als Von ewiger Liebe, Da unten im Tale en Wiegenlied klonken als van een koor en gelukkig wel met de nodige dynamiek. In Nicht mehr zu dir zu gehen en Wie rafft ich mich auf in die Nacht voerde Francis duidelijk de boventoon! Auf dem Kirchhofe werd terecht, én aangrijpend, alleen door het duo vertolkt: regenschwer und sturmbewegt, zoals het ook buiten de Doelen was… Tot slot konden we ons heerlijk terug wanen in onze jeugd bij de canon Hemel en aarde zullen vergaan, vrolijke musici blijven bestaan. Uit volle borst!

Annette Ovink, voorzitter Commissie Concerten

Lezing over duetten van Brahms

‘Het duet is weer waanzinnig populair!’ Met deze openingszin startte Dinant Krouwel zijn lezing over de duetten uit de opusnummers 28, 61 en 66 van Johannes Brahms. De Van Capellenzaal van De Doelen was goed bezet met geïnteresseerde vrienden en tijdens de lezing hoorden we af en toe wat klanken van het Meezingconcert, dat tegelijkertijds plaats vond in de Jurriaanse Zaal. Dinant Krouwel gaf een uitermate boeiende voordracht over de duetten van Brahms, die even later gezongen werden door solisten van de vereniging. Een aantal liederen werden specifiek behandeld vanuit verschillende invalshoeken. Hij ging diep in op de gedichten van Groth en Goethe en wees in het lied Phänomen op de drie verschillende betekenissen van het woord /Gleich: direct, gelijke, toch. In de dialoogduetten van opus 28 besprak hij de (mis)communicatie, die hoorbaar is in de muziek: In Vor der Tür een verlegen meisje in b-klein en een aanhoudende vrijer in B-groot en in Die Nonne und der Ritter// de non met een smartelijke melodie in g-klein en de ridder in Bes-groot. Na een opvallende dissonant en dalende lijnen laat Brahms bliksems en wapengekletter horen: de ridder vaart weg op kruistocht. Dinant Krouwel illustreerde zijn lezing met fragmenten aan de vleugel, maar voegde daar wel aan toe: dat is zo veel beter te horen!
Rond middernacht was het duidelijk dat het duet inderdaad aan populariteit had gewonnen: Nederland werd met een duet tweede op het Eurovisie Songfestival!

Robert Koch, contactpersoon Utrecht

Recital met duetten en kwartetten

Het middagprogramma werd afgesloten met een concert met meerstemmige liederen van Brahms. Selma Harkink (sopraan) en Karolina Hartman (mezzosopraan) brachten de duetten opus 66 met humor en dramatiek. De stemmen pasten goed bij elkaar. Daarna zong Karolina Hartman met Daniël Hermán Mostert de duetten uit opus 28. Zij lieten de dialogen goed uitkomen en waren vocaal aan elkaar gewaagd. De beide dames zongen nog het lyrische Phänomen en het ironische Die Schwestern uit opus 61. De duetten werden prachtig begeleid door Maurice Lammerts van Bueren.
Hierna zong het ensemble SongCircle een selectie uit de Zigeunerlieder. De temperamentvolle kant van Brahms kwam hiermee goed aan bod. Bij de selectie uit de Liebesliederwalzer kreeg Maurice voor de orginele vierhandige begeleiding assistentie van zijn vrouw Anne Christie. Het was een genot om dit pianistenpaar te zien en te horen walsen. Het volledige programma van dit recital kunt u hier lezen.

Dinant Krouwel, secretaris

VvhL - KVK-nr. 40445139