Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

Boeiende masterclass op de Mendelssohn Dag

Een zeer gewaardeerd onderdeel van de Mendelssohn Dag was de masterclass gegeven door Maarten Koningsberger en Hans Eijsackers. Zij werkten ruim anderhalf uur met twee duo's van het Utrechtse conservatorium, die elk twee liederen van Mendelssohn hadden voorbereid.

Het eerste duo, dat aantrad, bestond uit sopraan Lette Vos en pianist Duco Burgers. Zij beten de spits af met het Frühlingslied op.71 nr.2 (Der Frühling naht mit Brausen) op tekst van Klingemann. Na een zorgvuldige en verdienstelijke uitvoering ging Maarten eerst met de zangeres aan het werk. Hij vroeg haar voor wie ze het lied zong en wilde dat ze het meer bij zichzelf hield. Hij raadde aan om vooral gebruik te maken van de medeklinkers en werkte aan de plaatsing van de klanken en de adem. Een mooie uitspraak van hem was: wij zangers ademen niet uit. Lette Vos pakte de aanwijzingen goed op met hoorbaar resultaat. Hans Eijsackers wees de pianist erop, dat Mendelssohn vaak de melodie van de zangstem laat meespelen door de piano. Juist dan moet de begeleider meer de lage stemmen laten horen. Daarmee wordt ook de 9/8ste maat duidelijker hoorbaar.
Als tweede lied voerden zij Suleika op.57 nr.3 uit op tekst van Marianne von Willemer (Was bedeutet die Bewegung). Maarten legde eerst de ontstaansgeschiedenis uit van de Suleika-gedichten en wees op het sensuele karakter van deze poëzie. Vervolgens werkte hij met Lette aan de expressie van de verliefdheid, de gretigheid en het delicate woordenspel. Hans vertelde, dat de pianopartij eruit ziet als mitrailleurvuur. Het is duidelijk geschreven voor de fortepiano's en niet voor de moderne vleugels. Daar moet je rekening mee houden als pianist. Met wat kleine accentjes en andere vingerzettingen zorgde hij ervoor dat Duco Burgers een mooie beweeglijkheid liet horen, die ook het samen musiceren ten goede kwam.

Sopraan Rebeca van Koert en pianiste Revy Siswanto vormden het tweede duo. Zij begonnen meteen met het heftige And'res Maienlied op.8 nr.8, vooral bekend als Hexenlied. De zangeres maakte veel indruk met haar stem, maar gaf zichzelf niet bloot. Maarten gaf als eerste commentaar: Zelfs bij Heidenröslein zou ik meer expressie willen zien. Vervolgens daagde hij haar uit meer te laten zien en horen van het griezelige sprookje. Hij vertelde over de vuurspuwende draak en de angst bij de buurtbewoners en danste als een heks om haar heen tot groot vermaak van het publiek. Hans wees de pianiste op de tussenstemmen in het voorspel en op de extra basloopjes, als de draak vuur spuwt. Ook de uitroepen aan het einde konden nog meer venijn gebruiken.
Het tweede lied, Da lieg ich unter den Bäumen op.84 nr.1, was van geheel andere aard. Het is een treurig lied van een ontroerende schoonheid. Rebeca van Koert zong dit met veel gevoel, maar kon volgens Maarten nog meer de diepte ingaan en meer reliëf aanbrengen. Hans werkte met Rewy Siswanto aan het voorspel en zei hierbij: Als pianisten iets moois willen spelen, gaan ze vaak ongelijk spelen. Ook met haar werkte hij aan de beweging in de pianopartij en het doorgeven hiervan aan de zangstem. Samen met Maarten besteedde hij veel aandacht aan het einde van het lied. Zangeres en pianiste konden daarin veel meer tijd nemen.

foto's Tjaard Heikens

Maarten Koningsberger en Hans Eijsackers zijn gedreven musici en ervaren docenten. Het publiek kreeg dankzij hun aanwijzingen aan de studenten en de informatie over de liederen een mooi beeld van wat liedkunst kan betekenen. De anderhalf uur durende masterclass vloog om. Het was de eerste keer dat zij samenwerkten als docenten. Laten we hopen dat het niet bij deze ene keer blijft.

Dinant Krouwel
secretaris Vrienden van het Lied

Mendelssohn Dag
met o.a. masterclass, Open Podium, concerten en lezingen
het complete programmaschema

Datum en aanvang
zondag 8 november 2015
vanaf 10.30 uur

Locatie
Hertz-zaal
TivoliVredenburg
Utrecht

impressie Mendelssohn Dag

verslag twee lezingen

verslag middagrecital

aankondiging Mendelssohn Dag

VvhL - KVK-nr. 40445139