Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

De Parijse Salon

Voor veel bezoekers was het avondrecital De Parijse Salon een van de hoogtepunten van de dag. De muziekkeuze, de afwisseling met fluitmuziek, de vertellersrol en de aankleding zorgden voor een prachtige afsluiting van de Dag van het Theatrale Lied.

In de Parijse salons rond 1900 werd geroddeld, gerookt en gedronken, maar er klonken ook premières van muziekstukken, er werden gedichten voorgedragen en schilderijen geshowd. Het was daarom een gouden greep om een verteller te betrekken bij dit programma. En Bo van der Meulen was geknipt voor deze rol. Hij liep als een flamboyante gastheer rond op het podium. De rode sofa, de planten en het tafeltje met drank riepen de sfeer op van een Parijse salon.

Het Franse repertoire ligt Irene Maessen erg goed. Ze kan er mee spelen, op dansen, bij knipogen en liet het publiek genieten van de theatrale kanten van het Franse lied. Reinild Mees droeg haar steentje bij met poëtisch spel, een zwierige begeleiding en virtuoze partijen. Ook daarmee stalen de Fransen de show. Net zo belangrijk was het aandeel van rasmuzikante Eleonore Pameijer. Ze pakte het publiek helemaal in met twee stukken voor fluit en piano van Fauré en Poulenc. Op betoverende wijze voegde zij zich bij Irene en Reinild in de werken voor sopraan, fluit en piano van Caplet, Ravel en Chaminade.

Het was jammer, dat niet iedereen gebleven was voor het avondconcert. Het was een verrassend concert met een hoog artistiek niveau. Dit programma met deze vier artiesten verdient het om ook op andere podia te klinken. Hun presentatie liet duidelijk zien, dat een zanger met klassiek repertoire niet altijd in de bocht van de vleugel hoeft te staan. De theatrale aanpak is een leuke manier om meer publiek te laten kennismaken met het prachtige Franse lied.

Aat Klompenhouwer
voorzitter















VvhL - KVK-nr. 40445139