Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

Dag van het Theatrale Lied

Op zaterdag 19 november vindt in de Doelen te Rotterdam de Dag van het Theatrale Lied plaats. Hiermee viert de Vrienden van het Lied zijn 55-jarig bestaan.

Een theatrale jubileumviering

Als mensen denken aan een klassiek liedrecital, ziet men meestal een gesoigneerde zangeres in de bocht van de vleugel staan met een al even keurige pianist, die haar begeleidt. Het publiek zit met het hoofd gebogen in de teksten en klapt op de gepaste momenten. Leden van de Vrienden van het Lied weten dat het ook anders kan. Bij de huisconcerten lichten de musici de liederen vaak kort toe en communiceren zij de muzikale boodschap direct met de luisteraars. Er wordt gelachen bij de cabareteske liederen en vaak blijken ook serieuze liederen fraaie staaltjes van kleinkunst te zijn. Met gebaren en blikken en soms met simpele requisieten maken de zangers van het muziekpodium een theaterbühne. Ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan van de Vrienden van het Lied wil de vereniging de theatrale kant van de liedkunst laten zien, want bij een lustrumviering past een uitbundig en feestelijk programma.

De muzikale invulling

In de Engelse barok gingen muziek en theater goed samen. Door de liefde van de Engelsen voor het toneel genoten opera's met gesproken teksten de voorkeur en schreven de 17e eeuwse componisten veel toneelmuziek. Hierin werden vaak liederen opgenomen, die ook zonder de dramatische handeling aantrekkelijk waren. Mooie voorbeelden hiervan vinden we bij John Blow en Henry Purcell. In het Parijs aan het begin van de 20e eeuw zetten Satie en de componisten van de Groupe des Six zich af tegen de Duitse romantiek en het Franse impressionisme. Zij lieten zich inspireren door het café chantant en kwamen graag bij Le Chat Noir, het bekende cabaret in Montmartre. Ook in Wenen werd de gevestigde orde rond 1900 opgeschud. Voordat Schönberg en Webern 12-toonsmuziek gingen schrijven, zochten zij nieuwe wegen met luchtige cabaretliedjes. In Berlijn werd het cabaret ook gebruikt voor protestliederen met bekende schrijvers als Tucholsky en Kästner. Dat horen we later weer terug bij componisten als Eisler en Dessau. Een deel van de Europese componisten moest door het naziregime vluchten en ging in Hollywood aan het werk. Hun stijl mengde zich met de jazzcultuur, maar beïnvloedde ook de Amerikaanse componisten. Met hun gevoel voor show leverde dat geweldige cabaret songs op van Bernstein, Bolcom en van meer recente datum van Jake Heggie.

Culturele hotspots

Op de Dag van het Theatrale Lied worden de bekende culturele hotspots in Europa getoond, maar niet met de bekende romantische liederen. Dus geen Wenen met Schubert, geen Berlijn met Mendelssohn, geen Parijs met Fauré, geen London met Elgar, maar oude muziek uit Engeland, 20e eeuws repertoire van het vasteland met een luchtige toets en zelfs eigentijdse kinky liederen uit Amerika.

Dag van het Theatrale Lied

Datum
zaterdag 19 november 2016

Locatie
de Doelen
Rotterdam

Kaartverkoop
vanaf september

VvhL - KVK-nr. 40445139