Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

advertenties

Een reis door liedculturen

De Dag van het Lied 2019 was op zaterdag 18 mei voor het eerst onderdeel van het Internationaal Lied Festival Zeist op de riante locatie van de Evangelische Broedergemeente met het thema Invitation au voyage. Die reis door de liedculturen kon die middag volledig CO2-schaamtevrij gemaakt worden aan de hand van maar liefst drie recitals met Engels-Amerikaans, Frans en Russisch liedrepertoire. Als alternatief in dit al zo rijke aanbod kon je ook nog kiezen voor de lezingen door Dinant Krouwel (over L’invitation au voyage van Duparc) en Leo Samama (over Heine). Na me bij deze gerenommeerde lectoren verontschuldigd te hebben kon ik me in de tot de laatste plaats gevulde Grote Kerkzaal overgeven aan zo’n drie uur quality time met het klinkende lied.

On this Island

Het bij de International Student Lied Duo Competition (2015) met de Vrienden van het Lied-prijs onderscheiden duo Claire Lees (sopraan) en Lies Braakman (piano) opende hun programma met Benjamin Brittens vroege cyclus On this Island op tekst van Auden. Met het veeleisende openingslied Let the florid music praise in uitbundig neobarokke stijl en het zo contrasterende intiem sensibele Nocturne werd de grote stilistische diversiteit van deze cyclus uitstekend gerealiseerd. Na de grote lyriek die de Four Songs op.13 van Samuel Barber kenmerkt, werkte de raak gekarakteriseerde naïeve ‘ernst’ van Bernsteins I hate Music! A Cycle of Five Kid Songs aanstekelijk.
De twee-eenheid van zangstem en piano is in de Three Songs to poems by Edith Sitwell van William Walton vaak losgelaten. Die dualiteit wordt prachtig uitgewerkt in het tweede lied Daphne waar de zanger in een grote vocale lijn in opmerkelijk grote intervallen zich los maakt van de begeleiding. Een indrukwekkende afsluiting van dit eerste recital.

From Russia with Love

Varvara Tishina (sopraan) en Victoria Dmitrieva (piano) hebben zich in korte tijd een bijzondere plek veroverd onder de duo’s, die verbonden zijn aan de Vrienden van het Lied. Het geheel Russische programma waarmee ze op de Dag van het lied aantraden, bood dan ook gelegenheid om kennis te maken met ook voor mij deels onbekend repertoire in een authentieke uitvoering door dit Russische duo. Het Russische gehalte van het programma kon meteen gereduceerd worden door de vaststelling dat slechts één van de 18 liederen in de oorspronkelijke tekst werd gezongen waaruit blijkt dat de Russische liedkunst zich voor een belangrijk deel van westerse poëzie bediende. Dat ene Russische gedicht was dan wel een verdichting van een tekst uit het Oude Testament door de grote Poesjkin. Voor mij werd het een zeer overtuigend exposé van de Russische liedkunst, inclusief de minder bekende componisten als Cui, Medtner en Tanejev, vooral door de uitersten aan dynamiek en expressie waarmee het idiomatisch specifiek Russische tot klinken kwam.

Chansons d'amour et de guerre

Onder de titel Chansons d’amour et de guerre nam Florian Just het Franse lied voor zijn rekening, begeleid door Daniël Kramer die de zieke Jan-Paul Grijpink op het laatste moment verving. Ravels met magische exotiek vervulde Chansons Madécasses op tekst van de Rococo-dichter Evariste Desiré de Parny kwamen als eerste groep met Stephan Heber (cello) en Julie Moulin (fluit) tot klinken. In deze samenstelling klonken deze kwartetten met de zangstem als lineair gevoerde zelfstandige hoofdstem als ideaal instrument voor deze bijzonder oorspronkelijke liederen. De overige liederen waren vooral uit de vroege periode van het Franse Lied gekozen met componisten als Gounod, Duparc, Massenet en Caplet. Deze werden net als de werken van Dallapiccola en Ibert vol afwisseling per lied gekarakteriseerd uitgevoerd.

Lodewijk Meeuwsen
voorzitter Artistieke Raad

Dag van het Lied

18 mei 2019

10.30 - 22.00 uur

Broederkerk Zeist

verslag ochtendprogramma

verslag Duparc-lezing

verslag Heine-lezing

in samenwerking met het ILFZ

VvhL - KVK-nr. 40445139