Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

Geslaagde samenwerking met het ArtEZ Conservatorium

Het ochtendprogramma van de Dag van het Lied op 18 mei bestond uit een inloopconcert en een minimasterclass in nauwe samenwerking met het ArtEZ Conservatorium en pianist Hans Eijsackers.

Inloopconcert

De Dag van het Lied begon letterlijk veelbelovend met een inloopconcert door bachelorstudenten van het ArtEZ Conservatorium. Veertien veelbelovende zangers lieten een prachtige staalkaart van de liedkunst horen met aan de vleugel Wouter Munsterman, repetitor bij ArtEZ. Het publiek kon genieten van Duitse, Engelse, Franse en Russische liederen. De studenten uit Zwolle brachten het met verve.Sommigen hadden al een grote stem, anderen waren nog in ontwikkeling, sommigen waren nerveus en anderen zongen met veel bravoure. Aan inzet ontbrak het niet en evenmin aan een goede voorbereiding. Dat was duidelijk te horen in het slotstuk: het beroemde Ständchen van Schubert voor altsolo, vrouwenkoor en piano. Het was een goed idee om de presentatie van de studenten af te sluiten met deze compositie van Schubert op een tekst van Grillparzer (Zögernd leise). De soliste (Eline Visscher), de studenten en hun pianist Wouter Munsterman vormden door een goede ritmiek en zorgvuldige dynamiek een mooie muzikale eenheid. Hierdoor hadden de musici alle gelegenheid om de ondeugende en liefdevolle expressie van tekst en muziek over te brengen op het publiek.

Eugène Pannebakker Masterclass

Na een korte pauze gaf pianist Hans Eijackers een masterclass aan twee liedduo’s van het ArtEZ Conservatorium. Dat waren sopraan Renée Brunt met pianiste Djuwa Mroivili en sopraan Ekaterina Beleskina met pianist Martin Kaptein. Het eerste duo begon met O wüsst ich doch den Weg zurück van Johannes Brahms. Na een verdienstelijke uitvoering ging Hans Eijsackers eerst in op de samenwerking tussen zanger en pianist. Je moet elkaar niet alleen de ruimte geven, maar ook ruimte durven nemen. Hij stimuleerde de zangeres om meer vrijheid in tempo te nemen. De pianist volgt je wel. Met Djuwa werkte hij aan de baslijnen in dit lied. Een mooie uitspraak was: Goede componisten zitten links. Voor het publiek was duidelijk te horen dat de uitvoering van dit lied meer reliëf kreeg. Hierna zong het duo Clair de lune van Debussy. Helaas was er alleen nog tijd om aan het eerste gedeelte van dit lied te werken. Hans liet de pianiste meer kleur aanbrengen in het voorspel en de zangeres lange lijnen maken.

Het tweede duo zong eerst An die Musik van Schubert. Hans kon hun vlotte (jeugdige?) tempo wel waarderen, maar probeerde meer rust te creëren, zodat de melodische details in zangstem en pianopartij voldoende aandacht konden krijgen. Dat had succes. Daarna voerden Ekaterina en Martin een lied van Poulenc uit: C’est ainsi que tu es, een van de drie Métamorphoses op gedichten van Louise de Vilmorin. Hans werkte bij beiden aan tempo, dynamiek en mooie legatolijnen en zei daarbij: Een Frans lied gaat altijd naar de toekomst. In verband met het middagprogramma moest de mini-masterclass om kwart over één echt stoppen. Het was kort, maar leerzaam voor het publiek en de studenten.

Dinant Krouwel
lid afdeling Utrecht

Dag van het Lied

18 mei 2019

10.30 - 22.00 uur

Broederkerk Zeist

verslag Duparc-lezing

verslag Heine-lezing

verslag middagprogramma

in samenwerking met het ILFZ

VvhL - KVK-nr. 40445139