Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

Liedkunst bijgeschaafd: Duettendag in Zwolle

Aan de conservatoria van ArtEZ in Arnhem, Enschede en Zwolle was de afgelopen tijd hard gewerkt aan duetten van uiteenlopende componisten, van Rossini tot Britten. Uit een twintigtal duo’s waren uiteindelijk zes geselecteerd die hun werk mochten voordragen tijdens de masterclass van sopraan Irene Maessen en pianist Rudolf Jansen. De Duettendag speelde zich af in de Reulandzaal van ArtEZ Conservatorium Zwolle. Een dag over de meest uiteenlopende facetten van het vak zoals onder meer liedinterpretatie, zangtechniek, lichaamshouding en zelfdiscipline.

 

Directeur Wim Fiselier opende de Duettendag met het benadrukken van de rol van de Vrienden van het Lied als brug tussen conservatoria en concertpodia. Zijn welkomstwoord sloot hij dan ook af met “Studenten, leer ervan!” En leerzaam zou het deze dag zeker worden en daarnaast ook voor het publiek een erg interessante dag om mee te mogen maken.

 

Het programma werd '’s ochtends meteen al ijzersterk geopend door een zelfverzekerd optreden van het duo Merel Kriegsman (sopraan) en Leonie van Rheden (alt) met twee werken van Dvorák. Opvallend was dat Irene Maessen de nadruk in het Moravische Duet ‘Prsten’ (‘Der Ring’) legde bij de gouden ring die bij moeder (beschut) was achtergebleven, terwijl beide studenten het interpreteerden als “Het is over met de pret”, einde van het vrijgezellenleventje. Over liedinterpretatie gesproken. De nieuwe duiding gaf de uitvoering een geheel andere wending en het bleek lastig om ineens de trieste uitdrukking in stem en mimiek te veranderen. Maar er werd in geslaagd!

 

‘La Regata Veneziana’ van Rossini volgde met veel inleving. Heel beeldend vertolkte het duo Evelyn Ziegler (sopraan) en Astrid Krause (mezzo) het duet na hun introductie over twee roeiende heren, terwijl zij als twee aanmoedigende dames aan de oever stonden. Maessen: “Ja, die Tonio komt snel vooruit, maar die Beppe, dat is een kruk!” Wanhopig werd Beppe dan ook bemoedigend toegezongen.

 

Marianne Klaassen (sopraan) en Mirjam Zantinga (mezzo) zongen daarna in vraag-en-antwoord ‘Dos Geschtorbene Kind’ van Sjostakovitsj. Een lied met droeve wending, wat van hun gezichten af te lezen viel.

 

Zo nu en dan haalde Rudolf Jansen herinneringen op aan zijn oude pianodocent (en oprichter van het Nederlands Kamerkoor) Felix de Nobel, “die sommigen van u misschien nog wel kennen.” Achter in de zaal klonk instemming onder de oudere bezoekers. Oude wijsheden werden opgehaald: “De linkerhand moet altijd meer werken bij duobegeleiding” en “virtuoos betekent rustig en duidelijk”. Ook repte Jansen over “de kick van technische dingetjes...” en pompte hij er nog even in dat je streng moet zijn voor jezelf, want ja “het is heus niet altijd even leuk hoor als je net lekker je krantje zit te lezen en deze dan voor je pianostudie weer opzij moet leggen.”

 

Chantal Nysingh (mezzo) gaf na afloop te kennen dat het allemaal veel informatie is wat zoal op je afkomt. “Eerst studeer je samen het lied in en daarna leer je de aanwijzingen die je van je docent krijgt. En nu krijg je weer heel andere, nieuwe aanwijzingen te horen, ...dan is het lastig om los te laten wat je eerst hebt geleerd.” Irene Maessen gaf bij verschillende zangeressen aan dat het de moeite loont om een native speaker te raadplegen voor de juiste uitspraak. Nysinghs vertolking samen met Santje Hiltman van Saint-Saens ‘El Desdichado’ kon later nog worden gespiegeld aan de uitvoering in het afsluitende optreden van Claudia Couwenbergh (sopraan) en Regula Boeninger (mezzo).

 

’'s Middags kregen de zes duo’s opnieuw korte tijd om een werk te laten horen, waarbij er helaas te weinig tijd te kort was om het eerste duo nog een keer te mogen horen. Het afsluitende concert stond voor de deur. Uit Limburg waren twee jonge toetreders tot de solistenlijst van de Vrienden van het Lied gekomen om een duettenprogramma te vertolken. Heel toepasselijk sloot het duo Couwenbergh/Boeninger de dag af met als toegift het vrolijk-ondeugende ‘Die Schwestern’ van Brahms. “... Jetzt hat das Liedel ein End.”

 

Theo Oppewal (30 november 2009)

 

» zie ook Duettendag in Zwolle

Sopranen Stefanie Jansen en Santje Hiltman werden begeleid door pianiste Mashja Galperina voor hun twee werken uit 'Minula Strast' van Tsjaikovski. Irene Maessen en Rudolf Jansen geven commentaar.

VvhL - KVK-nr. 40445139