Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

Charles van Tassel

Op vrijdag 4 januari 2013 is Charles van Tassel thuis in zijn slaap overleden. Marien van Nieukerken was jarenlang zijn pianist bij liedrecitals en schreef een persoonlijk In Memoriam.

Charles van Tassel 1937-2013

Uit The Milwaukee Sentinel (VS) uit 1968: het was voor het eerst dat Zurka, de koning in de Parelvissers, werd gespeeld door een zanger met een gebroken voet. De jonge bariton Charles van Tassel had in de repetitieperiode voor Parelvissers, auditie gedaan voor Don Giovanni in NY. Toen hij de trap oprende, in het gebouw waar de auditie was, heeft hij zijn voet gebroken. Maar, volgens de courant: The show must go on, de gebroken voet weerhield hem er niet van zijn eerste grote operarol te zingen.

Vanaf 1968 woonde Van Tassel in Europa. Eerst in Duitsland , waar hij vele operarollen vertolkte, later in Nederland waar hij in Enschede bij Opera Forum zijn entree maakte. Zijn debuut bij de Nederlandse Opera was in 1982 als Jeletski in Pique Dame. Hij zong in meer dan 100 opera’s.
In het oratoriumcircuit was Charles van Tassel een veelgevraagd solist. Hier trad hij op onder grote dirigenten met o.a. het Koninklijk Concertgebouw Orkest, de Nederlandse Opera, La Petite Bande, Anima Eterna en het Haags Bach Festival. Ook in het Holland Festival was hij vaak te horen.

De eigenlijke reden waarom Van Tassel naar de opera ging, was om een betere liedvertolker te worden; het lied was een leidraad door zijn hele carrière. Hij gaf veel recitals met liederen uit het Duitse, Franse, Amerikaanse en Russische repertoire, oa. met die Winterreise en een Charles Ives programma in het Concertgebouw Amsterdam en Nederlandse en Amerikaanse Componisten in Carnegie Hall. Diverse componisten hebben werken voor hem geschreven.

De connectie met de Vereniging Vrienden van het Lied was er al vanaf de jaren rond 1977. In het toenmalige Queekhoven werden masterclasses georganiseerd, gegeven door bekende zangers en pianisten zoals o.a. Bernard Kruisen, Herman Schey, Rudolf Jansen, Thom Bollen. Vanaf die tijd heb ik met Charles samengewerkt. We gaven voor de Vrienden talloze concerten in vrijwel alle regio’s. Veel nieuwe werken beleefden er hun première.

Charles was een belezen en intelligent man en een bescheiden mens. In zijn leven was 'zingen’ het grote en allesoverheersende thema. Zijn programma’s waren soms bizar, bijv. een programma met afwisselend liederen van Schubert en Eisler. Er zat altijd een diepere betekenis achter deze experimenten.
Tijdens zijn optredens probeerde hij altijd door te dringen tot de kern van de muziek en de eigenlijke betekenis van de tekst, met een heilig ontzag voor de partituur. Hij was wars van alles wat met show of sentimentaliteit te maken heeft. Dit wist velen te ontroeren.

In augustus 2012 deden we ons laatste concert samen in Bussy, Frankrijk. De sterk verouderde en breekbare man die het podium opging was niet meer de krachtige persoon die ik me van vroeger herinnerde en het was de vraag of hij een heel programma zou kunnen volhouden. Hij heeft het hele programma gezongen met z’n ongelooflijke dictie, schitterend legato en een intense tekstbehandeling; z’n stem had zelfs volop glans.
Het to weep there, de laatste zinnen uit Come away Death van Gerald Finzi was een intense en emotionele afsluiting van een leven lang zingen.

Marien van Nieukerken, pianist
7 januari 2013

Biografie

Bas-bariton Charles van Tassel begon met zingen bij een koor in zijn geboortestad New York. In 1965 maakte hij zijn debuut met de Contemporary Chamber Players onder leiding van Ralph Shapey, die veelvuldig optraden met de Chicago Symphony Orchestra en de Boston Symphony Orchestra. Hij begon zijn operacarrière in Duitsland in 1968 en sindsdien heeft hij meer dan 100 rollen vertolkt. Van 1997 tot 2000 was Charles van Tassel vaste gast in het operagezelschap van het Theater van Basel. In 1975 verhuisde hij naar Nederland en nam hij de Nederlandse nationaliteit aan. Hier heeft hij onder meer opgetreden met het Koninklijk Concertgebouworkest, De Nederlandse Opera, La Petite Bande, Anima Eterna en tijdens het Haags Bach Festival en het Holland Festival. Verscheidene malen verscheen hij op televisie, in films, op de radio, en zijn er opnamen uitgebracht op lp en cd waaronder een cd met Charles Ives-liederen met pianist Marien van Nieukerken.

In 1997 had hij zijn debuut in de Carnegie Hall in New York met een recital van Nederlandse en Amerikaanse liederen. Zijn concerten brachten hem in de meeste Europese landen, de Verenigde Staten, Canada en Israël.

Website
» niet beschikbaar
 

<<terug

 

VvhL - KVK-nr. 40445139