Aanbiedingen | Links | Sponsors | Sitemap | Contact

advertenties

Mijke Sekhuis

Mijke Sekhuis studeerde klassieke solozang (opera en Lied) aan het Koninklijk Conservatorium en de Dutch National Opera Academy in Den Haag. Daarna was zij verbonden aan het Centre National d’Insertion Professionelle d’Artistes Lyriques te Marseille, Frankrijk. Zij volgde masterclasses bij o.a. Tom Krause, Mady Mesplé, Nathalie Stutzmann, Elly Ameling, Michael Chance en Graham Johnson.

Mijke Sekhuis is actief als lied-, concert- en operazangeres in binnen- en buitenland in het klassieke en hedendaagse repertoire. Zij werkte onder andere met het orkest van de Bayerische Rundfunk in Munchen, alsmede verschillende van de grote Nederlandse orkesten, onder andere in de Zaterdagmatinee-serie van het Concertgebouw.
In het hedendaagse en 20e eeuwse repertoire werkte zij mee aan premières van opera’s en solowerken van componisten als Klaas de Vries (Wake - Nederlandse Reisopera), Martijn Padding (Laika - DNO) en Willem Jeths (Hôtel de Pékin – Nederlandse Reisopera, Monument to a Universal Marriage).

Mijke Sekhuis speelt hedendaags en klassiek kamermuziekrepertoire met ensembles als het Doelenkwartet, Domestica Rotterdam en Ensemble Caméleon. In 2007 won zij als liedduo met pianiste Saskia Lankhoorn onder andere de pers- en de publieksprijs van het Vriendenkransconcours van het Concertgebouw en het Concertgebouworkest. Met pianiste Shuann Chai blies zij onlangs het stof af van de vergeten liederencyclus Les Chats van de eerste Componist des Vaderlands Willem Jeths.

Zij geeft liederenrecitals met de pianiste Shuann Chai en met de (forte)pianist Vaughan Schlepp.

Programma's

Heimat, heimwee & hartezeer

Sopraan Mijke Sekhuis vormt samen met klarinettiste Hanka Clout en fortepianist Vaughan Schlepp het Nije Trio. Door de combinatie van sopraan en klarinet met de unieke klank van de fortepiano kan het Nije Trio prachtige muziek laten horen voor verschillende bezettingen. Het programma is gebouwd rond twee hoogtepunten van het repertoire voor deze combinatie: Schubert's Der Hirt auf dem Felsen en de felle aria Parto, Parto van Mozart. Laat u meenemen in de wereld van Mozart en Schubert, maar laat u ook verrassen door de muziek van hun tijdgenoten Schumann en Spohr. Ontluikende romantiek vol echo's uit diepe dalen, herders op hoge toppen en hartkloppingen van verlangen...

Spohr - uit Sechs deutsche Lieder nr. 1,2,4,5
Mozart - Als Luise en Abendempfindung
Schumann - Aus den Östlichen Rosen, Nur wer die Sehnsucht kennt, Sehnsucht
Mozart - Parto, parto uit La Clemenza di Tito
Schubert - Sonatina in g D408 op. 137, Romanze uit Die Verschworenen en Der Hirt auf dem Felsen

Dit programma is geschikt voor ruimtes zonder vleugel, maar kan eventueel ook in de klassieke setting met vleugel gespeeld worden.

Sehnsucht (aan de fortepiano)

In dit liederenrecital volgen Mijke Sekhuis en Vaughan Schlepp de ontwikkeling van de liedkunst van de hoogklassieke periode naar de vroege romantiek met speciale aandacht voor de mogelijkheden en kwaliteiten van de fortepiano als begeleidingsinstrument. Van Ariadne's verlangens in Haydn's Arianna a Naxos, belanden wij via onder andere Mozart's Luise bij de romantische zettingen van Goethe's tragische heldinnen als Mignon en het verliefde meisje uit Mendelssohn's Die Liebende schreibt.
In het hart van dit recital staat Mignon's gezang Nur wer die Sehnsucht kennt centraal: in wel 10 verschillende zettingen ontdekken we hoe componisten als Schubert en Schumann, maar ook Zelter, Fanny Mendelssohn en Beethoven zich lieten inspireren door deze romantische poëzie.

Haydn - Arianna a Naxos
Mozart - Als Luise en Der Zauberer
Beethoven, Loewe, Von Hiller, Reissiger, Zelter, Schubert, Fanny Mendelssohn, Robert Schumann - Nur wer die Sehnsucht kennt
Felix Mendelssohn - Neue Liebe, Die Liebende schreibt, And'res Maienlied

Dit programma is geschikt voor ruimtes zonder vleugel, maar kan eventueel ook in de klassieke setting met vleugel gespeeld worden.

Galerie Mélancolie - Van verlangen en de dingen die voorbij gaan

Een Frans programma met muziek van de Nederlander Jeths en de Amerikaan Barber: hoe Frans zal dat klinken?
De Amerikaan Samuel Barber componeerde op vijf Franse teksten van Rainer Maria Rilke (ook al geen fransoos) en liet zich inspireren door de grootmeesters van de Franse Mélodie. De voltooide cyclus Mélodies passagères werd opgedragen aan het duo Pierre Bernac en Francis Poulenc, die in 1952 de première van het werk verzorgden in Parijs. Daar zit ergens toch een behoorlijk Frans luchtje aan...
Bekendere grootmeesters van het Franse lied bezoeken Mijke Sekhuis en Shuann Chai natuurlijk ook. Bij de cycli van Ravel en Debussy zijn zij verzekerd van verlangen en melancholie, van fluweel en vogelgekwetter, van brandende zon en eindeloos regenachtige middagen.
Tenslotte blazen ze het stof van drie vroege liederen van de Nederlandse componist Willem Jeths. In zijn korte cyclus Les Chats, naar drie gedichten van Baudelaire, gaat hij op zoek naar de taal van deze sfinxen van onze huiskamers: sensueel, eigenzinnig en mysterieus.

Claude Debussy - Ariettes oubliées
Samuel Barber - Mélodies passagères
Maurice Ravel - Shéhérazade
Willem Jeths - Les Chats

Concerten

Leiden

Zondag 31 maart 2019, 15.00 uur
Het ’Nije Trio’ met Mijke Sekhuis (sopraan), Hanka Clout (klarinet) en Vaughan Schlepp (piano)
‘Heimat, heimwee & hartezeer’, met o.m. werken van Schubert, Mozart en Spohr
Locatie: t.h.v. contactpersoon mw Boumeester, Hoge Rijndijk 121, 2382 AD Zoeterwoude
Aanmelden: aldaar via (071) 5890417


Mijke Sekhuis

Website
www.mijkesekhuis.nl

 

 

<<naar solistenlijst

VvhL - KVK-nr. 40445139