Genieten van het contact met het publiek

Bariton Michiel Nonhebel blikt terug op het presentatierecital tijdens de Dag van het Lied door studenten van het Prins Claus Conservatorium Groningen. Met een beetje zenuwen in het lijf, maar goed voorbereid stapten hij, sopraan Marina Torra Cabau, mezzosopraan Hannah Tomasini en tenor Twan van der Wolde het podium op.
foto: © Mel Boas

De Dag van het Lied, tijdens Internationaal Lied Festival Zeist, is dé plek voor de liefhebber en kenner van dit genre. En wij, vier studenten van het Prins Claus Conservatorium in Groningen, mochten daar een recital verzorgen. Ik moet u zeggen, stiekem waren we wel een beetje zenuwachtig. Gelukkig reisden we niet alleen af naar de groene oase van Slot Zeist en het nabijgelegen Zusterplein. We werden bijgestaan door onze steun en toeverlaat op het podium: pianiste Victoria Dmitrieva. En ook onze hoofdvakdocente Hanneke de Wit was erbij.

Eerst de zaal verkennen. Een prachtige vleugel en het gezang van vogels op de achtergrond. Onze stemmen opwarmen. Hoe hard moeten we werken om de zaal te vullen? Nog een keer onze tempi checken. Is de balans oké? Nog een paar laatste vocale en muzikale aanwijzingen van Hanneke en Victoria, en de voorrepetitie was voorbij. Het publiek kon de zaal betreden en wij maakten ons klaar om het podium te betreden. We hadden er zin in!

Tekst gaat door onder de foto’s.

foto’s: © Mel Boas / Boasphoto.nl

We konden allemaal genieten tijdens het recital. Niet alleen omdat de zenuwen langzaamaan verdwenen na de eerste noten van het kwartet Schön ist das Fest des Lenzes van Schumann, maar ook door het publiek. Dat luisterde aandachtig en aanmoedigend. De liefde voor liedkunst hing in de zaal, en dat nodigde uit om het verhaal te vertellen. Het voelde alsof ze echt nieuwsgierig waren naar wat we te vertellen hadden. ‘Een genot om contact met dit publiek te zoeken’, aldus sopraan Marina Torra Cabau. Het was bijzonder om de sfeer in de zaal zo duidelijk op het podium te voelen. De contrasten tussen de ernst van Poulencs Bleuet en Deux poèmes de Louis Aragon en de sprookjesachtige klanken in Ravels Ballade de la reine morte d’aimer en Diepenbrocks Es war ein alter König kleurden de witte zaal in allesbehalve wit.

We sloten het recital af met nog een kwartet: O schöne Nacht van Brahms. Dit bleek een voorteken voor het avondrecital. Er was de hele middag nog meer mooie muziek te horen, maar het concert van bariton Roderick Williams met pianist Roger Vignoles behoort tot de mooiste livemuziek die we tot nu toe in ons leven gehoord hebben.

Michiel Nonhebel