Maarten Koningsberger

Als liedzanger behoeft Maarten Koningsberger weinig introductie. Zijn liedrecitals voeren hem over de hele wereld. Hij heeft inmiddels meer dan twintig cd-opnames op zijn naam staan.
Maarten Koningsberger-bariton

biografie

Maarten Koningsberger studeerde bij uitmuntende leermeesters als Max van Egmond, Udo Reinemann, Elisabeth Schwarzkopf en Margreet Honig. Koningsberger heeft zich in zijn carrière ontwikkeld tot een zeer veelzijdig en internationaal veelgevraagd zanger. Hij wordt over de hele wereld uitgenodigd en zong o.a.. in de Staatsoper Berlin, de Wigmore Hall in London, de Hong Kong Philhamonic, het Theater an der Wien, de Philharmonie in München en de Bejing Concert Hall met ondermeer The Academy of Ancient Music, het Concertgebouw Kamerorkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest, The Orchestra of the Age of Enlightenment, Les Arts Florissants, Tafelmusik Toronto en Der Akademie Alte Musik Berlin, met dirigenten als Jaap van Zweden, William Christie, Jeffrey Tate, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Gennady Roshdenstvenski, Marin Alsop, Mark Minkowski, Ton Koopman, Richard Egarr en Christophe Rousset. 

Geroemd om zijn warme stemgeluid en beeldende tekstbehandeling is Maarten Koningsberger ook zeer geliefd om zijn liedrecitals, die hem eveneens over de hele wereld voeren, van het Concertgebouw tot de Carnegie Hall in New York en van de Esplanade in Singapore tot de Baxter Concert Hall in Kaapstad. Naast het traditionele liedrepertoire, schuwt hij het experiment niet, zo maakte hij een succesvolle cd met Die schöne Müllerin met begeleiding van twee gitaren, Schumann Liederen (o.a. Dichterliebe) met het Matangi Kwartet en Jazzy repertoire en het Trio Nico van der Linden. 

Hij heeft inmiddels een 30-tal cd’s opgenomen, o.a. Beethoven, Schubert, Brahms, Schumann, Mahler, Fauré, Purcell, Ravel, Campra, Mondonville, Bach, Mendelssohn, Milhaud en Esher. Zijn cd met Purcell Songs werd door het toonaangevende blad Gramophone verkozen tot “Editors Choice”.

Maarten was vele jaren docent aan het Amsterdams Conservatorium, het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris en het Centre de Musique Baroque de Versailles.

programma's

Maarten Koningsberger, bariton
Bas Verheijden, piano

 

Programma met Roger Braun, waarin steeds hetzelfde gedicht van twee verschillende componisten klinkt.

Maarten Koningsberger, bariton
Bas Verheijden, piano

 

Liederencyclus van Franz Schubert uit 1827 voor zangstem en piano, Op. 89, D 911. Getoonzet op 24 gedichten van de Duitse, romantische dichter Wilhelm Müller.

Maarten Koningsberger, bariton
Bas Verheijden, piano

 

Liederencyclus van Franz Schubert uit 1823 voor tenor en piano, Op. 25, D795. Eveneens een toonzetting op gedichten van Wilhelm Müller.

Maarten Koningsberger, bariton
Bas Verheijden, piano

 

Hoewel je sommige mensen misschien zouden denken dat het thema “Nacht” een eenzijdig en misschien zelfs saai programma zou kunnen opleveren, is het tegendeel waar.
Bij Schubert blijkt het een van de meest aansprekende thema’s te zijn, er zijn heel veel bekende liederen (o.a. Im Abendrot, Erlkönig, Der Einsame of Auf dem Wasser zu singen), maar ook veel onbekende juwelen, zoals Die Mondnacht, Auf dem See en Abendbilder.

 

Lees hier de toelichting.