18 mei: Dag van het Lied

Geniet van gevestigde én jonge musici tijdens twee recitals, een masterclass en College Tour met Lenneke Ruiten, het Liedlab en meer! Leden bezoeken deze dag én het avondrecital van Internationaal Lied Festival Zeist voor maar € 30,00 (normaal € 66,00).
© Elisabeth Melchior

Op zaterdag 18 mei organiseert de Vrienden van het Lied opnieuw een Dag van het Lied in samenwerking met Internationaal Lied Festival Zeist. Deze editie bevat naast twee recitals door duo’s van de vereniging ook een presentatie door studenten van het Prins Claus Conservatorium Groningen en het vernieuwende LiedLab met studenten van Codarts Rotterdam. Verder kunt u een masterclass én College Tour met sopraan Lenneke Ruiten bijwonen, zelf zingen tijdens het Meezingconcert of de lezing door musicoloog Dinant Krouwel volgen.

Als lid van de VvhL krijgt u met de code die u van de vereniging ontvangt ruim 45% korting op een dagkaart voor zaterdag 18 mei (€ 30 i.p.v. normaal € 66). Deze dagkaart geeft toegang tot de Dag van het Lied én het avondrecital met bariton Roderick Williams en pianist Roger Vignoles. De code voert u in bij het afrekenen. Hebt u de kortingscode niet ontvangen? Stuur dan een mail aan ledenadministratie@vvhl.nl en we sturen hem u z.s.m. opnieuw toe.

10.00 uur / welkom

10.00 – 10.30 uur – Grote kerkzaal

welkom met koffie en thee

 

10.30 uur / liedrecital

10.30 -11.15 uur – Grote kerkzaal

Aurore
Liedrecital

Irene Hoogveld, sopraan
Maxime Snaterse, piano

De nacht kent vele gezichten en is gehuld in mysterie. Hij biedt misschien dat moment van rust waar je zo intens naar kunt verlangen, het moment waarin lichaam en geest eindelijk vrij kunnen rondwaren. Maar wanneer je de slaap niet kunt vatten krijgen gedachten en gevoelens vrij spel. Of willen we niet slapen? Hoe voelen we ons wanneer Aurore, de godin van de dageraad, de sluier van de nacht optilt om plaats te maken voor het ochtendgloren? Gefascineerd door de fasen van zonsondergang tot zonsopkomst brengen Irene Hoogveld en Maxime Snaterse een programma met werken van onder andere Britten, Schumann, Mahler en Bosmans, waarin de kracht van die ‘tussentijd’ tot klinken komt.

Benjamin Britten (1913-1976)
A Charm of Lullabies  op. 41
1. A Cradle Song (Blake)
2. A Highland Balou (Burns)
3. Sephestia’s Lullaby (Greene)
4. A Charm (Randolph)
5. The Nurse’s Song (Phillip)

Robert Schumann (1810-1856)
Uit: Gesänge der Frühe  op. 133
Im ruhigen Tempo

Gustav Mahler (1860-1911)
Rückert-Lieder
1. Ich atmet’ einen linden Duft!
2. Blicke mir nicht in die Lieder!
3. Um Mitternacht
4. Liebst du um Schönheit
5. Ich bin der Welt abhanden gekommen

Robert Schumann (1810-1856)
Uit: Gesänge der Frühe  op. 133
Im Anfange ruhiges, im Verlauf bewegtes Tempo

Henriëtte Bosmans (1895-1952)
Aurore

11.15 uur / pauze

11.15 – 11.45 uur – pauze

11.45 uur / masterclass

11.45 – 12.45 uur – Grote kerkzaal

Masterclass

Lenneke Ruiten, sopraan
studenten Koninklijk Conservatorium Den Haag
Jasperina Verheij, mezzosopraan & Willem van den Dool, piano
Doeschka van Ginkel, sopraan & Jorn Quirijnen, piano

Vrienden van het Lied zet zich in voor jong talent en investeert in de volgende generatie liedduo’s. De duo’s die deelnemen aan deze workshop studeren aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Zij werken met Lenneke Ruiten aan liederen van Reynaldo Hahn en Gabriel Fauré.

Jasperina Verheij, mezzosopraan & Willem van den Dool, piano

Gabriel Fauré (1845 – 1924)
Notre amour  op.23/2

Reynaldo Hahn (1874 – 1947)
L’Enamourée

Doeschka van Ginkel, sopraan & Jorn Quirijnen, piano

Gabriel Fauré (1845 – 1924)
Le Secret  op. 23/3
Spleen  op. 51/3

Reynaldo Hahn (1874 – 1947)
L’Allée est sans fin (uit: Chanson Grises nr. 3)

 

11.45 uur / meezingconcert

11.45 -12.30 uur – Kleine kerkzaal

…Und lass uns wieder von der Liebe reden
Meezingconcert

Cécile van de Sant, alt-mezzosopraan
Femke de Graaf, piano

Grijp uw kans en galm lekker mee met alt-mezzo Cécile van de Sant en pianist Femke de Graaf. Zij hebben een mooie keuze gemaakt met toppers uit de liedkunst. De teksten worden op papier uitgedeeld, dus u hoeft niets mee te nemen behalve zin in zingen. Het meezingconcert is een uitnodiging om samen muziek te maken en gezongen verhalen te vertellen.

Henry Purcell (1659 – 1695)
If music be the food of love

Robert Schumann (1810 – 1856)
Im wunderschönen Monat Mai

Franz Schubert (1797 – 1828)
Gretchen am Spinnrade

Jean-Baptiste Weckerlin (1821 – 1910)
Maman dites-moi

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Dans un bois solitaire et sombre

Carlos Guastavino (1912 – 2000)
La Rosa y el sauce

Richard Strauss (1864 – 1949)
Allerseelen

Robert Schumann (1810 – 1856)
Widmung

12.45 uur / pauze

12.45 – 14.15 uur – pauze

 

14.15 uur / presentatie conservatoriumstudenten

14.15 -15.00 uur – Grote kerkzaal

Presentatie studenten Prins Claus Conservatorium 

Marina Torra Cabau, sopraan
Hannah Tomasini, mezzosopraan
Twan van der Wolde, tenor
Michiel Nonhebel, bariton
Victoria Dmitrieva, piano

Vertel, vertel, vertellen!  

Wat vindt u van een verhaal dat niet af is: is dat spannend, irritant, onduidelijk, of misschien juist uitnodigend? Stel u voor: twee zusjes die alles delen maar verliefd worden op dezelfde man, of een koning met zijn veel te jonge koningin die geen dienaar meer vertrouwt … Hoe lopen die verhalen af?

De studenten van het Prins Claus Conservatorium brengen een programma ten gehore met liederen van onder anderen Brahms en Schumann op teksten van Heine en Rückert. Maar, in de verhalen die zij in hun duetten en kwartetten vertellen is nog onduidelijk hoe de bijzondere situaties zijn ontstaan. Of ze zijn zelfs nog helemaal niet af! Daardoor krijgt het publiek ook een rol: u mag na afloop zelf een invulling geven aan de vragen die deze verhalen oproepen door de afloop te dromen, zingen of … te vertellen.

Kwartet
Robert Schumann (1810-1856)
Schön ist das Fest des Lenzes (uit Minnespiel  op.101/5; Rückert)

Twan van der Wolde
Francis Poulenc (1899-1963)
Bleuet (Apollinaire)

Henri Duparc (1948-1933)
Chanson triste (Lahor)

Marina Torra Cabau
Francis Poulenc (1899-1963)
Deux poèmes de Louis Aragon
1. C
2. Fêtes galantes

Hannah Tomasini
Maurice Ravel (1875-1937)
Ballade de la reine morte d’aimer (Marès)

Michiel Nonhebel
Alphons Diepenbrock (1862-1921)
Es war ein alter König (Heine)

Marina Torra Cabau en Hannah Tomasini
Johannes Brahms (1833-1897)
Die Schwestern  op.61/1 (Mörike)

Hannah Tomasini en Michiel Nonhebel
Johannes Brahms (1833-1897)
Vor der Tür op.28/2 (anoniem)

Kwartet
Johannes Brahms (1833-1897)
O schöne Nacht op.92/1 (Daumer)

14.15 uur / College Tour met Lenneke Ruiten

14.15 -15.00 uur- Kleine kerkzaal

College Tour

Lenneke Ruiten, sopraan
Leo Samama, musicoloog en gespreksleider

15.00 uur / pauze

15.00 – 15.30 uur – pauze

 

15.30 uur / LiedLab

15.30 – 16.00 uur – Grote kerkzaal

Liedlab
Liedrecital

studenten Codarts Rotterdam
Dana Koppes, sopraan
Luka den Boer, bariton
Lisa Maria Blanco, piano

Vernieuwing en inspiratie vind je door te experimenteren. Studenten van Codarts Conservatorium Rotterdam stellen een recital samen waarin zij volop vrijheid en ruimte genieten om te experimenteren en creatief om te gaan met het ontstaan en de uitvoering van liederen.

Dana Koppes, Luka den Boer en Lisa Maria Blanco in Schweig’ einmal still … het verhaal van een complexe liefdesgeschiedenis aan de hand van liederen uit Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch. Wat begint als een idyllische, prille liefde, kan eindigen in puin. Maar met het vorderen van de tijd ontstaan nieuwe perspectieven. Een blik op het verleden kan een persoonlijke en confronterende ontdekking teweegbrengen, kunnen de geliefden hun blik scherper op elkaar richten?

Hugo Wolf (1860 – 1903)
uit : Italienisches Liederbuch

Dana Koppes
Mein Liebster singt

Luka den Boer
Ein Ständchen Euch zu bringen

Dana Koppes
Verschling’ der Abgrund meines Liebsten Hütte

Luka den Boer
Ihr seid die Allerschönste

Dana Koppes
O wär’ dein Haus durchsichtig wie ein Glas

Luka den Boer
Nun laß uns Frieden schließen

Dana Koppes
Ihr jungen Leute

Dana Koppes & Luka den Boer
Heb’ auf dein blondes Haupt

Dana Koppes
Gesegnet sei das Grün

Luka den Boer
Schon streckt’ ich aus im Bett die müden Glieder

Dana Koppes
Du denkst mit einem Fädchen mich zu fangen

Luka den Boer
Nicht länger kann ich singen

Dana Koppes
Mein Liebster hat zu Tische mich geladen

Luka den Boer
Und willst du deinen Liebsten sterben sehen

15.30 uur / lezing

15.30 – 16.00 uur – Kleine kerkzaal

Verlaine’s Prison door Hahn en Fauré
lezing

Dinant Krouwel, musicoloog

In zijn lezing bespreekt Dinant Krouwel toonzettingen door Reynaldo Hahn en Gabriel Fauré van Verlaine’s gedicht Prison. Juist door liederen op dezelfde tekst te vergelijken wordt hoorbaar wat de muziek zelf vertelt.

Dit jaar worden beide componisten herdacht. Reden om tijdens deze lezing, maar ook tijdens de masterclass van de Dag van het Lied, bijzondere aandacht aan hun werk te besteden.

16.00 uur / pauze

16.00 – 16.30 uur – pauze

 

16.30 uur / liedrecital

16.30 – 17.15 uur – Grote kerkzaal

Metamorfosen
Liedrecital

Jan-Willem Schaafsma, tenor
Phyllis Ferwerda, piano

Benjamin Britten wist Winter Words van Thomas Hardy bijzonder beeldend te vangen in zijn gelijknamige liedcyclus. U hoort de opstuivende bladeren in de herfst, er komt een krakend tafeltje voorbij en zelfs een stoomtrein. Prokofiev zette het eveneens winterse – en bekende – sprookje het Lelijke jonge Eendje van Hans Christian Andersen op muziek. Een verhaal waarin het eendje uiteindelijk uitgroeit tot een sneeuwwitte zwaan. En ook de gedichten van Louise de Vilmorin, die door Poulenc geestig en met tederheid werden getoonzet, gaan over metamorfosen: van de eerste vlaag van verliefdheid en een innig portret van de grote liefde tot een ode aan de viool van Paganini.

Benjamin Britten (1913-1976)
Winter Words  op. 52 (Hardy)

Sergej Prokofiev (1891-1953)
The Ugly Duckling  op. 18 (Andersen/Corp)

Francis Poulenc (1899 – 1963)
Métamorphoses (Vilmorin)

17.15 uur / meet-and-greet

17.15 – 17.45 uur – Grote kerkzaal

 

Nazit met een drankje en een meet-and-greet met de musici

 

biografie

Phyllis Ferwerda / piano
Phyllis Ferwerda studeerde bij Gérard van Blerk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aansluitend bij Jan Wijn. Al snel werd haar grote affiniteit met en artisticiteit voor kamer- en vocale muziek herkend. Diverse grote zangers nodigden haar uit als begeleider voor hun masterclasses en cursussen, waaronder Elisabeth Schwarzkopf, Elly Ameling en Robert Holl. Daarnaast was zij als correpetitor actief aan onder andere de de Britten/Pears School of Advanced Musical Studies, de Reisopera en de International Vocal Competition in ‘s-Hertogenbosch.
Daarnaast speelde en acteerde Ferwerda in muziektheaterproducties voor kinderen en was te horen in recitals met onder meer Miranda van Kralingen, Barbara Hannigan, Tania Kross en Barbara Kozelj. Ze vormt sinds 2016 een duo met Jan-Willem Schaafsma.

Femke de Graaf / piano
Femke de Graaf begon al jong met musiceren en soleerde op vijftienjarige leeftijd al in het Eerste Pianoconcert van Beethoven. Zij behaalde haar master aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij studeerde bij Mila Baslawskaja. Naast haar opleiding tot solo-pianist specialiseerde zij zich in liedbegeleiding bij Rudolf Jansen en opera coaching bij Han Louis Meijer en volgde masterclasses bij onder anderen Roger Vignoles, Kelvin Grout, Graham Johnson en Thomas Quasthoff.
Sinds haar studietijd vormt zij een duo met Francis van Broekhuizen en is regelmatig te horen in recitals met bekende zangers. Daarnaast heeft De Graaf een eigen lespraktijk, is repetitor bij koren en masterclasses en is verbonden aan de afdeling educatie van De Nationale Opera, waar zij workshops geeft aan middelbare scholieren.

Irene Hoogveld / sopraan
Irene Hoogveld haalde cum laude haar bachelor aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten bij sopraan Claudia Patacca. In 2019 studeerde zij eveneens cum laude af aan de Guildhall School of Music & Drama in Londen als Guildhall Artist Master in Performance.  Ze won verscheidene prijzen waaronder de Vriendenprijs van de International Vocal Competition ’s-Hertogenbosch.
Hoogveld vertolkte diverse operarollen bij onder andere de National Opera en creëerde in 2021 haar eigen opera-initiatief Eer(s)t de Dame: een serie Nederlandstalige monodrama’s met eigentijdse thema’s.
Gedreven door een passie voor moderne, Nederlandse muziek zong Hoogveld een groot aantal premières voor diverse Nederlandse componisten. Zij vormt een duo met pianiste Maxime Snaterse.

Dinant Krouwel / musicoloog
Dinant Krouwel studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht met als specialisatie liedkunst. Hij is bedrijfsleider van muziekhandel Broekmans & van Poppel in Utrecht en werkt voor hun uitgeverij. Een aantal maal per jaar schrijft hij met grote kennis van zaken over nieuwe uitgaven van bekend en onbekend liedrepertoire in het ledenblad van de Vereniging Vrienden van het Lied. Als editor werkte hij mee aan de nieuwe uitgave van de liederen van Alphons Diepenbrock.
Krouwel begeleidt diverse vocalisten aan de piano en geeft, samen met zangpedagogen, interpretatielessen. Daarnaast houdt hij lezingen op liedgebied.

Lenneke Ruiten / sopraan
Lenneke Ruiten ontwikkelde zich in korte tijd tot een van de meest gevraagde sopranen. Ze staat op de grootste bühnes van de wereld en heeft een indrukwekkende internationale carrière in opera, concert en lied. Ze studeerde met onderscheiding af aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Maria Rondel en Meinard Kraak en specialiseerde zich verder aan de operaopleiding van de Musikhochschule in München. Ze was te horen in oratoria en vertolkte vele operarollen in de grote operahuizen.
Ruiten heeft een grote passie voor het klassieke lied. Ze specialiseerde zich in het Duitse lied en de Franse mélodie bij vooraanstaande liedzangers en -pianisten als Robert Holl, Elly Ameling en Rudolf Jansen. Ruiten won meerdere prijzen op diverse concoursen, waaronder de 1e prijs, publieksprijs én persprijs tijdens de 44ste International Vocal Competition‘s-Hertogenbosch. In 2023 ontving zij uit handen van Robert Holl de Elly Amelingring.

Leo Samama / musicoloog
Leo Samama studeerde muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht en compositie bij Rudolf Escher. Hij was verbonden aan het Utrechts Conservatorium als docent muziek en cultuurgeschiedenis. Aansluitend werd hij docent muziek van de 20e eeuw aan de Universiteit Utrecht. Samama was tevens muziekrecensent bij De Volkskrant en NRC Handelsblad en staat bekend als dé Nederlandse expert op het gebied van moderne muziek en het muziekleven in Nederland.
Hij schreef meerdere artikelen en boeken en geeft met grote regelmaat lezingen en gastcolleges met onder andere de relatie tussen muziek en poëzie als thema. Zijn hoorcolleges zijn te beluisteren op cd’s voor Home Academy.

Cécile van de Sant / alt-mezzosopraan
Cécile van de Sant ronde haar studie cum laude af aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam waar zij studeerde bij Cora Canne Meijer. Aansluitend vervolgde zij haar studie in New York. Ze vertolkte wereldwijd een grote verscheidenheid aan operarollen in werken van onder anderen Monteverdi, Händel, Gluck, Mozart, Wagner, Britten en Philip Glass.
Daarnaast was zij veelvuldig te horen in oratoria en met orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ter ere van de 90e verjaardag van Pierre Boulez zong zij diens Le Marteau sans Maître met het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard. Ook zong zij vele liedrecitals met pianisten als Thom Janssen, Thom Bollen, Nathalie Doucet en recenter met Kelvin Grout.

Jan-Willem Schaafsma / tenor
Jan-Willem Schaafsma studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgens aan de Dutch National Opera Academy. Na zijn studie vertolkte hij verscheidene operarollen bij onder meer De Nationale Opera, Opera Zuid en de Nederlandse Reisopera. Ook speelde hij producties van Barok Opera Amsterdam en Opera2Day en was te horen bij de NTR ZaterdagMatinee.
Schaafsma zong bij gerenommeerde orkesten als het Concertgebouworkest, het Noord Nederlands Orkest, het Orkest van de Achttiende Eeuw en de Nederlandse Bachvereniging. Daar werkte hij samen met vooraanstaande dirigenten als Ed Spanjaard, Edo de Waart, Kenneth Montgomery en Reinbert de Leeuw. Hij zong de aria’s in de allereerste Matthäus Passion die De Leeuw ooit dirigeerde. Sinds 2016 vormt hij een liedduo met Phyllis Ferwerda.

Maxime Snaterse / piano
Maxime Snaterse begon op negenjarige leeftijd met pianolessen. Ze behaalde cum laude haar bachelor en master aan het ArtEZ Conservatorium waar ze studeerde bij Frank van der Laar. Recent behaalde zij – opnieuw met de hoogste onderscheiding – ook het masterdiploma van het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Snaterse wist de afgelopen jaren meerder prijzen in de wacht te slepen bij nationale en internationale concoursen. Ze volgde zomercursussen en kreeg masterclasses van onder meer Boris Berman, Bernd Goetzke, en Lars Vogt.
Momenteel vormt Snaterse met diverse musici vaste kamermuziekensembles en is ze met hen en als solist te beluisteren in binnen- en buitenland. Met Irene Hoogveld vormt zij sinds kort een vast duo. Daarnaast werkte zij mee aan projecten met andere kunstdisciplines. Verder geeft ze les op verschillende academies in Brussel.

locaties

Grote kerkzaal / Zusterplein 12 / 3703 CB Zeist

 

Kleine kerkzaal / Zusterplein 20 / 3703 CB Zeist