De tweede zaterdag van Internationaal Lied Festival Zeist staat in het teken van liedduo’s van de toekomst. Met Fleur Strijbos en Babette Craens koos Vrienden van het Lied tijdens de auditie van 2024 een bevlogen duo uit Vlaanderen. Met de al even bevlogen Eline Welle en Laurens de Man – die afgelopen maart de Nederlandse Muziekprijs kreeg uitgereikt – kunnen deze musici met recht ‘een belofte voor de toekomst’ worden genoemd.
Losing You
Schumanns liedcyclus Sechs Gedichte und Requiem opus 90 gaat over de vergankelijkheid van het leven, het koesteren van herinneringen en het verlies van liefde. Het inspireerde sopraan Fleur Strijbos en pianist Babette Craens tot het maken van een prachtige selectie liederen met werken van onder meer Aaron Copland, August De Boeck, Claude Debussy, Hans Pfitzner, Hugo Wolf, Richard Strauss, Samuel Barber en uiteraard Robert Schumann. Stuk voor stuk zijn het tijdloze werken die deze diepmenselijke ervaringen, of de angst daarvoor, op een ontroerende manier belichten. Tegelijkertijd vragen ze ons ook: hoe ziet de toekomst eruit wanneer de ander er niet meer is en we toch verder moeten? Dit programma kan dan ook haast niet mooier eindigen dan met de hoopgevende woorden van Strauss’ Morgen: ‘Und morgen wird die Sonne wieder scheinen…’.
Echo’s en dromen
Mezzosopraan Eline Welle en pianist Laurens de Man stelden een programma samen met werken van componisten die tradities zowel omarmden als vernieuwden. Wagners vernieuwingen op het gebied van opera en chromatiek bijvoorbeeld wekten zowel bewondering als weerstand, maar desondanks was hij bijzonder invloedrijk. Schönberg was een maniakaal Wagneriaan, maar ook een van de sleutelfiguren in de ontwikkelingen van de 20e-eeuwse muziek en stond daarmee op een kruispunt tussen het verleden en de toekomst. Dat wordt goed duidelijk in werken die stammen uit de periode waarin Schönberg de traditionele tonaliteit verliet, maar zijn twaalftoonstechniek nog niet had uitgevonden. Debussy moest juist niets van Wagner hebben, maar liet zich door poëzie die de zinnelijkheid van het oude Griekenland oproept, inspireren tot zeer persoonlijke en intense klanken. Soms ook blijft de toekomst ongeschreven, zoals in het geval van de te vroeg gestorven Lili Boulanger. Haar werken laten ons dromen van de composities die zij nooit maakte terwijl haar zus Nadia als pedagoog juist een groot stempel drukte op een hele generatie musici en componisten. De meest directe vorm van toekomstmuziek is uiteraard de improvisatie. Deze spontane muziek-in-het-moment ontbreekt dan ook niet.
Voor de pauze luistert u naar Losing You met sopraan Fleur Strijbos en pianiste Babette Craens. Na de pauze brengen mezzosopraan Eline Welle en pianist Laurens de Man hun programma Echo’s en dromen ten gehore.
Korting voor leden
Als lid van de VvhL krijgt u met de code die u per mail van de vereniging ontvangt 40% korting op een dagkaart voor zaterdag 24 mei (€ 45 i.p.v. normaal € 76). Deze dagkaart geeft toegang tot het middagrecital, het Presentatierecital Masterclass én het avondrecital met tenor Laurence Kilsby en pianiste Susan Manoff. De code voert u in bij het afrekenen. Hebt u de kortingscode niet ontvangen? Stuur dan een mail aan ledenadministratie@vvhl.nl en we sturen hem u z.s.m. opnieuw toe.
Hugo Wolf (1860-1903)
Anakreons Grab (uit: Goethe Lieder; Goethe)
Robert Schumann (1810-1856)
uit: Sechs Gedichte von N. Lenau und Requiem op. 90
Meine Rose (Lenau)
Kommen und Scheiden (Lenau)
Einsamkeit (Lenau)
August De Boeck (1865-1937)
Frissons de fleurs (Huysmans)
Sonnet (Cuisinier)
Claude Debussy (1862-1918)
De Rêve (uit: Proses Lyriques ; Debussy)
Aaron Copland (1900-1990)
Old Poem (anoniem)
Samuel Barber (1910-1981)
Sure on this shining night (uit: Four songs op. 13; Agee)
Hans Pfitzner (1869-1949)
Hast du von den Fischerkindern op. 7/1 (von Königswinter)
Richard Strauss (1864-1949)
Die Nacht op. 10/4 (von Gilm)
Morgen! op. 27/4 (Mackay)
pauze
Richard Wagner (1813-1883)
uit: Wesendonck Lieder WWV 91
Stehe still (Wesendonck)
Im Treibhaus (Wesendonck)
Schmerzen (Wesendonck)
Arnold Schönberg (1874-1951)
uit: Das Buch der hängenden Gärten op. 15 (George)
Unterm Schutz von dichten Blättergründen
Hain in diesen Paradiesen
Saget mir auf welchem Pfade
Das schöne Beet betracht ich mir im Harren
Als wir hinter dem beblümten Tore
Improvisatie
Claude Debussy (1862-1918)
Trois chansons de Bilitis (Louÿs)
La flûte de Pan
La chevelure
Le tombeau des Naïades
Nadia Boulanger (1887-1979)
Doute (Mauclair)
J’ai frappé… (Bourguignon)
Lili Boulanger (1893-1918)
Reflets (Maeterlinck)
Le retour (Delaquys)
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |