Martin Kaaij

Voor Martin Kaaij is nieuwe muziek ontdekken is het mooiste wat er is. Hij brengt speciale bewerkingen van het Romantische Liedrepertoire tot klinken en schreef twee boeken over klassieke muziek.
Martin Kaaij-gitaar

biografie

Nieuwe muziek ontdekken is het mooiste wat er is. Martin Kaaij begon al tijdens zijn studie bij Dick Visser aan het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium naar nieuw repertoire te zoeken en daarmee is hij nooit opgehouden. Inmiddels heeft hij van ruim zestig gitaarcomposities de première gegeven. Hierin meegerekend zijn de eerste Nederlandse uitvoeringen van het Gitaarconcert van Jean Francaix en het Concert voor twee gitaren van Ton de Leeuw, en de Maleisische première van Rodrigo’s Concierto de Aranjuez.

Onverwachte schatten ontdekte Kaaij in het repertoire van de zestiende en de negentiende eeuw. En als het even kan bewerkt hij kamermuziek voor zijn instrument. Liederen van Schubert, Brahms en Wolf voor de cyclus De dag van de dichter, bijvoorbeeld, en onbekende composities van Dvorak en Verdi voor het Bommel Quartet. Dit kwartet van stand richtte hij in 1986 op met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest. De bezetting luidt: viool, hobo, gitaar, fagot.

Hij heeft zes cd’s opgenomen en twee boeken geschreven over klassieke muziek: Niet bij Bach alleen en Toonzetters. Met de basbariton Tom Sol vormt hij al jaren een vast duo, en brengt speciale bewerkingen van het Romantische Liedrepertoire tot klinken.