In januari deden jullie auditie voor Vrienden van het Lied. Wat maakte auditie doen aantrekkelijk en heeft jullie doen besluiten om je aan te melden?
Julia: ‘Sofi was degene die op het idee kwam om auditie te doen voor Vrienden van het Lied. We houden allebei van en leven voor het kunstlied. Voor ons is het een heel bijzondere en intieme vorm van kunst. Een manier om verhalen te vertellen op een unieke en mooie manier. De mogelijkheid om liedrecitals te geven is echter beperkt. Vrienden van het Lied geeft ons de mogelijkheid om vaker te doen wat we leuk vinden en een breder publiek te bereiken met onze verhalen.’
Hoe hebben jullie je voorbereid op de auditie?
‘De eerste stap in de voorbereiding op een auditie of een concert is het werken met de tekst en de verbinding met de muziek. We praten veel. Over de intenties van de componist en dichter. Welke emoties en beelden de muziek en teksten bij ons oproepen. En dan proberen we het uit. We communiceren met elkaar door middel van de muziek. Soms moet je op zoek naar compromissen, oplossingen zoeken die voor ons beiden werken. Beetje bij beetje komen we er dan achter welke gebaren en creatieve mogelijkheden we leuk vinden. Uiteindelijk is het natuurlijk een proces dat nooit echt af is.’
Van wat voor soort muziek gaat jullie hart sneller kloppen? Wat is jullie inspiratiebron?
Sofi: ‘Klassieke muziek, natuurlijk.’
Julia: ‘Dat hangt echt heel erg af van mijn humeur. Natuurlijk klopt mijn hart ook speciaal voor klassieke muziek. Maar ik heb ook een verborgen liefde voor rockbands uit de jaren 70. Patti Smith, Yes, Peter Gabriel …’
Op welk moment raakten jullie in de ban van het lied?
Julia: ‘Ik denk niet dat ik me echt een specifiek moment kan herinneren waarop ik verliefd werd op het kunstlied. Ik ben er mee opgegroeid en het was altijd een deel van mijn leven omdat mijn moeder liedpianist is. Soms hoor ik liederen waarvan ik denk dat ik ze nog niet ken en toch komen komen ze me vaag bekend voor. Waarschijnlijk omdat ik ze op een bepaald moment in mijn jeugd heb gehoord. Het kunstlied is mijn muzikale thuis, een ankerpunt.’
Sofi: ‘Tijdens mijn studie koos ik in eerste instantie voor liedbegeleiding als keuzevak, gewoon om studiepunten te verdienen. Maar al na een paar lessen werd ik zo enthousiast, dat ik het uiteindelijk elk semester als keuzevak heb gevolgd. Het werd me al snel duidelijk dat ik helemaal verliefd was op dit genre, en sindsdien is het het middelpunt van mijn professionele leven geworden.’
Wat is voor jullie de relatie tussen ‘prima le parole’ en ‘prima la musica’?
‘Tekst en muziek zijn voor ons onlosmakelijk met elkaar verweven in het kunstlied. Net zoals piano en stem even waardevol en belangrijk zijn, geldt dat ook voor gedicht en muziek.’
Welk gedicht zouden jullie op muziek willen zetten dat nog niet op muziek is gezet en waarom?
‘Er zijn zoveel bijzondere gedichten die het zouden verdienen om op muziek gezet te worden. Vooral de poëzie van vrouwelijke dichters is in de loop der eeuwen verloren gegaan en zou zeker vaker op muziek gezet moeten worden. Van Al-Khansa tot Gertrud Kolmar, er zijn talloze lyrische schatten te vinden.’
Wat zouden jullie je willen realiseren als je op het podium alles zou kunnen bereiken wat je zou wensen?
Sofi: ‘Dat is een heel interessante vraag. Ik wil liedrecitals creëren die innovatief en modern zijn, verder gaan dan de traditionele vormen en die visuele en theatrale elementen bevatten. Mijn doel zou zijn om het genre toegankelijk te maken voor een breder publiek, waardoor het meer aandacht en waardering krijgt.’
Julia: ‘Waar te beginnen … Ik wil onbekende componisten een stem geven. Ik wil dat het publiek de muziek hoort en denkt: “Wauw, deze componist heeft geweldige muziek geschreven.” Ik wil dat het beseft dat het repertoire veel meer is dan alleen Schubert en Schumann. Alhoewel die natuurlijk prachtige muziek schreven. Maar meer in het algemeen denk ik dat muziek ook een sociale functie heeft. Aan de ene kant staan we natuurlijk in dienst van muziek en kunst, terwijl we aan de andere kant ook in dienst van de maatschappij staan. Ik denk dat muziek en kunst een grote rol spelen in het vormgeven van de samenleving en verantwoordelijk zijn voor het beschermen van waarden als tolerantie, respect, democratie. Ik wil graag een kleine bijdrage leveren aan deze missie.’
Hoe gaan jullie als musicus om met nervositeit?
Julia: ‘Yoga en meditatie helpen me om me te concentreren. Uiteindelijk probeer ik te beseffen hoe graag ik op het podium sta en wat een voorrecht het is om te zingen en muziek te maken.’
Sofi: ‘Ik doe aan yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen. Uiteindelijk concentreer ik me op het volop genieten van de muziek.’
Hoe zien de laatste twee uur voor een recital eruit?
‘We komen aan op de concertlocatie. Fysiek, maar ook mentaal. We maken kennis met de ruimte, het instrument, de akoestiek en het podium. We spelen een paar stukken en verduidelijken eventuele laatste vragen. We maken ons samen klaar. Dan wensen we elkaar veel plezier en gaan we op pad.’
Na een recital gaat het publiek naar huis. Wat hoop je dat ze meenemen?
‘Uiteindelijk hopen we dat iedereen in staat was om mee naar huis te nemen wat ze nodig hadden. Of het nu gewoon een troost of een inspiratie is. We vertellen de verhalen en brengen de muziek zo goed en duidelijk mogelijk. Met onze eigen interpretaties, meningen en gevoelens natuurlijk. Het publiek heeft dan de verantwoordelijkheid om ermee te doen wat ze willen.’
Als je met een overleden componist zou kunnen praten. Wie zou dat zijn en waar zou je het over willen hebben?
Julia: ‘Zoveel … Ik zou willen dat ik voor elk lied en elke aria die ik zing terug in de tijd kon gaan en de componisten kon vragen: “Wat waren je gedachten en inspiraties? Waarom heb je dit gecomponeerd? Wat bedoelde je daarmee?” Hoewel ik misschien een deel van de antwoorden niet eens wil horen of een aantal van de componisten niet zou willen ontmoeten … Als ik zou moeten kiezen, zou ik misschien Ethel Smyth willen ontmoeten. Ze moet een opmerkelijk en opwindend persoon zijn geweest.’
Sofi: ‘Als ik de kans had, zou ik zeker met Schubert en Wolf willen praten. Er zouden talloze onderwerpen zijn om met hen te bespreken. Ik zou het vooral geweldig vinden om hun ballades in detail door te nemen en aspecten die wij als liefhebbers van kunstliederen zo vaak bespreken, op te helderen en overpeinzen. Ik zou ze direct vragen wat ze dachten en hoe ze de muziek voor zich zagen. Dat zou absoluut hemels zijn!’
Wat heeft Vrienden van het Lied te bieden aan jonge muzikanten zoals jullie?
‘Kansen. De mogelijkheid om onze verhalen te vertellen en onze muziek te laten klinken. De mogelijkheid om componisten en dichters een stem te geven. De mogelijkheid om eigen programma’s en ideeën te realiseren en te presenteren aan een publiek. En het allerbelangrijkste, de mogelijkheid om onze liefde voor het kunstlied door te geven en te verdiepen.’
Julia en Sofi openen op zaterdag 17 mei de Dag van het Lied met hun programma Excludable Femininity – Female identity in art songs. Lees meer over hun recital en deze dag >
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |