Florian Just

Florian Just begon al op vroege leeftijd met zijn muzikale opleiding bij het Dresdner Kreuzchor en voltooide zijn studie aan de Conservatoria van Amsterdam en Metz bij Udo Reinemann. De in Amsterdamse gevestigde bariton geniet een gevarieerde internationale carrière op het opera- en concertpodium, maar ook in de oratorium- en kamermuziekwereld.
Florian Just-bariton

biografie

Florian Just wordt geprezen om zijn teksthelderheid, expressiviteit en klankcultuur (Komische Oper Berlin), zijn warme, veelzijdige en elegante bariton (CD Éternelle Dualité), glanzende klankkleur en vocale plasticiteit (Teatro Colon/Buenos Aires).

Hij is regelmatig te horen als solist in o.a. Bachs Weihnachtsoratorium (Staatskapelle Dresden, Concertgebouw Kamerorkest), zijn Passies (Nederlandse Bachvereniging, Noord Nederlands Orkest, Gelders Orkest, Northern Consort), Mahlers Liederen (De Philharmonie, Ebony Ensemble), Brahms‘ Requiem en Orffs Carmina Burana. Hij zong de hoofdrollen in Monteverdi’s L’Orfeo (Holland Opera), Debussy‘s Pelléas et Mélisande (Muziektheater Transparant), Subotniks Jacob’s Room (Bregenzer Festspiele), Xenakis’ Oresteia en Aïs (Teatro Colon/Buenos Aires en Teatro Argentino/La Plata) en was te horen als Enrico in Haydns L‘isola disabitata (Grachtenfestival), als Micha in Dvoraks Bruid te koop (Nederlandse Reisopera) en zong tijdens de Zaterdagmatinee van het Concertgebouw Amsterdam in Bergs Wozzeck en Strauss’ Elektra. Hij werkte met dirigenten zoals Frieder Bernius, Jos van Veldhoven, Markus Stenz, Ed Spanjaard, Reinbert de Leeuw, Klaas Stok, Vaclav Lúks, Peter Dijkstra, Arturo Tamayo en Alejo Peres.

Florian Just won zowel de Vriendenkrans als de persprijs van het Concertgebouw Amsterdam en de Schubertprijs op het concours ‘Schubert und die Musik der Moderne’ in Graz.

In 2016 verscheen in samenwerking met pianist Jan-Paul Grijpink zijn door de internationale pers geprezen debut-cd Monologe. In Oktober 2022 verscheen zijn alom geprezen 2de cd Éternelle Dualité met Franstalige liederen in begeleiding van piano, fluit en cello.

programma's

Wilhelm Stenhammar, zijn leven en zijn liederen

Karolina Hartman, mezzosopraan
Florian Just, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano
n.n., verteller

Een bijzonder concert rondom componist, pianist en dirigent Wilhelm Stenhammar (1871-1927) met twee zangers, een pianist en een verteller. In brieven, aantekeningen, recensies en uiteraard in muziek, wordt een beeld geschetst van het leven en werk van Stenhammar en het muziekleven in Zweden rond 1900. Behalve composities van Stenhammar zijn er ook liederen te horen van Alfvén, Peterson-Berger en Rangström. Karolina Hartman brengt dit programma samen met bariton Florian Just, pianist Maurice Lammerts van Bueren.

Lees hier het programma met toelichting >

Franz Schubert Winterreise of Winterreis

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

 

Als je tijdens de reis voelt dat Der Wegweiser het lied is vanaf waar geen terugkeer meer mogelijk is, dan is Der Leiermann het einde. Maar als je bij Mut echte overtuiging voelt, dan zijn de mogelijkheden weer open om ergens anders aan te komen. Er bestaat geen ultieme interpretatie, niet van een zanger van net twintig en niet van iemand die je met zeventig nog diep kan raken met zijn Winterreise. Het enige wat belangrijk is, is dat je die reis echt doormaakt en het publiek meeneemt in alle subtiele nuances en hun het gevoel geeft, dat zij deze reis ook hebben gemaakt.

 

Florian Just zingt de cyclus in het Duits en net zo lief in het Nederlands. Hij zegt hierover: ‘Frederik Menning heeft een meesterlijke vertaling gemaakt. Ik herken als Duitstalig musicus alle nuances, die ik nodig heb voor mijn interpretatie. Het een of andere moet wennen, maar opent daarbij ook nieuwe mogelijkheden en geeft een nieuwe kijk op deze mij zo vertrouwde cyclus. Soms gaat het zelfs zo ver, dat de vertaling mij pas laat beseffen dat verschillende, zelfs tegengestelde interpretaties van belangrijke zinnen mogelijk zijn. Een fantastische uitdaging voor mij en een uitzonderlijk belevenis voor het Nederlandstalige publiek.’

Schubert Die schöne Müllerin of De mooie molenaarsdochter

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

 

Door velen, en volgens Florian Just onterecht, wordt Die schöne Müllerin als het kleine broertje van Winterreise gezien. Het is als het ware een gelijkwaardige Sommerreise, waar bloemen bloeien en vogels vrolijk tjilpen. Waar de natuur in Winterreise van begin af aan er alles aan doet om de wanhoop te onderstrepen, staat zij in Die schöne Müllerin voor geluk en liefde. Totdat het noodlot toeslaat en zij als een moeder het leed probeert te verlichten en troost biedt. Een aardse cyclus vol oprechte liefde en hartverscheurend verdriet.

 

Ook deze cyclus kan – net als Winterreise – uitgevoerd worden in de Nederlandse versie van Frederik Menning.

Johannes Brahms 'Die schöne Magelone'

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano
n.n., verteller

Brahms‘ Die schöne Magelone! Een vuurwerk van passie, de uitbundige romantiek van een held die tegen alle
tegenslag in zijn geluk in eigen handen neemt. Om zo zijn verloren geraakte geliefde weer terug te vinden. Het
verhaal dat uit de verzameling Duizend-en-een-nacht komt, is door Brahms’ krachtige muziektaal en Tieks’
sprookjesachtig vertelstijl een belevenis van levensvreugde en moed. Uitdagend voor zowel zanger als pianist en
verteller is deze cyclus een muzikaal-theatrale bijzonderheid om naar te luisteren en van te genieten.
Rond 1800 herschreef Ludwig Tieck het oude verhaal over Die schöne Magelone tot een boek met 18 hoofdstukken
met elk een gedicht. Brahms zette 15 van deze gedichten op muziek en publiceerde die als Romanzen aus Ludwig
Tiecks Magelone für eine Singstimme und Pianoforte opus 33.

Lees hier het programma met toelichting >

Bekijk de trailer van dit programma >

Monologe

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

Een verzameling van liederen en liederencycli rond de grote vragen van het leven die iedereen met zichzelf moet uitvechten. Dat gebeurt op een manier die zwenkt van bloedserieus naar humoristisch. Met werken van Schubert tot Ives en Barber. Beroemde dichters als Goethe, Hölderlin en Robert Browning richten zich via die muziek rechtstreeks tot ons, maar ook veel minder beroemde als Georg Philip Schmidt, waarvan we nog nooit gehoord hadden maar die wel de beroemde regel schreef ‘Dort wo du nicht bist, dort ist das Glück.’ De ook al wereldberoemde bas Fédor Chaliapine zou de hoofdrol spelen en zingen in een Don Quichot-film van de Oostenrijkse regisseur Georg Wilhelm Pabst. Hij vroeg zowel Ravel als Ibert in 1932 voor die film een Don Quichotte à Dulcinée te schrijven. Dat hij ook de ander had gevraagd wisten ze geen van beiden. Hij koos voor Ibert, die het niet leuk vond toen hij begreep hoe het zat. In dit concert mag u opnieuw jureren, want ze worden allebei uitgevoerd. 

Lees hier het programma met toelichting >

Luister naar Chansons à Boire van Ravel door Florian Just en Jan-Paul Grijpink >

Luister naar Wer nie sien Brot mit Tranen ass van Schubert door Florian Just en Jan-Paul Grijpink >

Goethe's echo

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

Goethe’s echo is een muzikale reis langs grote Poëzie. Goethe was een van de grootste Duitse dichters en denkers uit de 18e en 19e eeuw. Als symbool voor de Sturm und Drang-beweging heeft hij generaties van kunstenaars tijdens zijn leven en ver daarna beïnvloed, geïnspireerd en gevormd. Zijn meer dan drieduizend gedichten zijn wereldwijd befaamd en behoren tot het belangrijkste deel van de Duitstalige literatuur. Lyriek was voor Goethe geen dode kunst en hij vond dat zijn gedichten altijd voorgedragen of gezongen moesten worden. Maar Goethe was heel eigenwijs wat de vertoning van zijn gedichten betrof. Een begeleiding moest sober en eenvoudig zijn en het woord niet verstoren. Schubert stuurde zijn opus 1, Erlkönig, aan Goethe op maar het werd hem zonder commentaar terug gestuurd. Veel liever had hij de versies van Reichardt en Zelter. Haast onbegrijpelijk vanuit ons huidig perspectief maar kenmerkend voor deze trotste grootmeester van het woord. We laten in ons concert horen, hoe Goethes gedichten de componisten rond en na hem hebben geïnspireerd tot het schrijven van ware meesterwerken. Met of zonder Goethes goedkeuring.

Oordeelt u liever zelf.

Bekijk het programma en de liedteksten >