Nieuw initiatief verdient navolging!

In januari vond er voor het eerst in lange tijd weer een masterclass voor amateurzangers- en pianisten plaatst met bariton Hans Pieter Herman en pianist Bas Verheijden als bezielende docenten. Het resultaat was op 16 maart te beluisteren als voorprogramma van hun recital ‘Theo Fabrice à New York’. ‘Het was een heerlijk voorprogramma’, schrijft Francine van der Heijden.

Op 16 maart reisde ik nieuwsgiering naar Rotterdam om er het concert In het voorprogramma van … bij te wonen. Een speciaal voorprogramma stond gepland, voorafgaand aan Theo Fabrice à New York*, het concert van bariton Hans Pieter Herman en pianist Bas Verheijden.

Contactpersonen Marianne van den Heuvel en Liesbeth Reijerkerk hadden hiervoor onlangs een masterclass georganiseerd: Hans Pieter en Bas werkten met amateurzangers en pianisten een dag lang aan romantisch maar ook modern repertoire. Uiteindelijk werden zes liederen die onder de loep hadden gelegen als voorprogramma gekozen van het naderende concert. (Heeft u het verslag van de masterclass gemist? Klik dan hier.)

Ik had niet verwacht dat ik, als ik de drempel zou overstappen van het pand aan het Koningin Emmaplein in Rotterdam, als met een tijdmachine terug zou worden getoverd naar het fin de siècle waar zoveel verhalen van dit concert zich zouden gaan afspelen. Wat een prachtige salon, deze ‘Salon dell’arte’! Schilderijen overal, bloemen, parket, het zonlicht viel mooi de veelkleurige ruimte in. ‘Wat een fijne ambiance’, sprak ook Liesbeth Reijerkerk, die de middag voor ons opende.

Achtereenvolgens hoorden we Der Pilgrim van Franz Schubert, Die Mainacht van Johannes Brahms, Samuel Barbers’ Solitary Hotel, The Little Horses van Aaron Copland uit zijn American Folksongs, Juan Gris van Francis Poulenc uit Le travail du peintre en Address unknown van Carmen en Guy Lombardo.

Vooruit, Bas Verheijden sprong zelf tweemaal achter de toetsen om een zanger te begeleiden. Voor het overige waren hier duo’s in de weer. Ook de beide contactpersonen waren van de partij. Alle liederen klonken intens, verstaanbaar en muzikaal. Het was duidelijk dat elke uitvoerder precies wist wat er belangrijk was voor de overdracht, tekstbehandeling en muzikale expressie. Bovendien zagen de uitvoerders er rustig uit. Mocht er al iemand veel last van zenuwen hebben gehad … het werd prettig gekanaliseerd door de innerlijke beleving. Het plezier stond dus voorop, ook voor de luisteraars. Het was een heerlijk voorprogramma. Bas sprak lof uit richting de deelnemers en voegde een roos bij het woord.

Na de pauze toonde hij zich opnieuw een fenomenaal liedpianist én een steuntje in de rug van Hans Pieter Herman, die eerder op de dag ongewild wat stress had ervaren. Hans Pieter zong weergaloos mooi zoals altijd (ik vraag ook zo’n borstkas voor mijn verjaardag). Misschien door het o zo bevlogen voorprogramma in combinatie met de conclusie dat ook meesters kwetsbaar zijn, werd het concert wel extra persoonlijk. Na de Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler zag ik mijn buurvrouw naar een tissue grijpen, en na de toegift stond Liesbeth op voor haar nawoordje, nadat ook zij snel een traantje had gedroogd.

Wat is een duo toch een ontroerende vereniging van vier handen en twee stemmen. Liesbeth dankte namens iedereen deze twee ‘meesters’ en ook de gastvrouw van de middag.

Deze In het voorprogramma van …-formule krijgt hopelijk navolging in andere regio’s. Wat een origineel concept is dit. Veel dank aan Liesbeth en Marianne.

Francine van der Heijden

*Geïnspireerd door het personage Théo Fabrice uit Louis Couperus’ roman Eline Vere, verkennen Hans Pieter Herman en Bas Verheijden het repertoire uit het Fin de Siècle. Met werk van o.a. Chaminade, Hahn en Mahler .

Het project ‘In het voorprogramma van…’ kon gerealiseerd worden dankzij financiële steun van o.m. Stichting Bevordering Volkskracht en het Elise Mathilde Fonds.