Vier duo’s toegelaten na overtuigende auditie

Op 25 januari jl. genoten we van de negen geselecteerde duo’s. Met zorg hadden zij zich over en liedprogramma gebogen dat ze met overtuiging brachten. Aan het eind van de dag kon de jury dus maar liefst vier nieuwe duo’s selecteren. Ja, we gaan mooie concerten tegemoet!
v.l.n.r.: Apollon Kalamenios, Madeline Saputra, Jared Michaud, Jessica Harper, Anna Alvizou, Sofi Simeonidis en Valerie Haunz / foto: © Claudia Patacca

‘Het lied kan niet zonder mij’, dicht Marc Pantus in het lied Het Goud van Vermeer van Bart Visman. En zo is het. De verzamelde Liedvrienden werden al snel getrakteerd op een groots lied van Hugo Wolf uit zijn meest creatieve periode: Der Feuerreiter. Het ijzingwekkende verhaal werd prachtig verteld door zanger en pianist. De overgang naar de komische dierenliedjes van Julius Röntgen – Dierkundige Dichtoefeningen van Trijntje Fop – was ambitieus, maar zeker geslaagd, met onder andere een hilarische kip. Een tweede duo viel op door een liefdevolle en persoonlijke voordracht, met name in twee liederen van Rosy Wertheim: Herfstliedje en Zang van Salome.

Hierna overtuigden sopraan Madeline Saputra en pianist/componist Apollon Kalamenios van de eerste tot de laatste minuut. Zij openden met een betoverende compositie van Apollon in zijn moedertaal Cypriotisch en legden aan het slot met Schuberts Nachtstück een succesvolle meesterproef af.

Sopraan Jessica Harper en pianiste Anna Alvizou straalden met name bij Martin Fondse’s Sensation. In haar prachtige jurk, met de haren losgegooid en zonder aarzeling nam Jessica ons mee naar de sensuele wereld van Arthur Rimbaud.

Tekst gaat door onder de foto’s.

Hoe lyrisch en toch pittig klonk Sombrero van Cécile Chaminade aan het slot van een volgend optreden, waarna de gedachte bleef hangen: was dit duo maar net zo sterk begonnen …Wie weet zien we deze musici nog eens terug. Dat kan namelijk: nog eens opnieuw auditie doen. Dezelfde constatering gold ook het duo dat afsloot met Dernière Promenade van Henk Badings. Na de laatste noten hield het publiek nog even vol ontzag de adem en het applaus in.

Bariton Jared Michaud bleek een heerlijke verteller en pianiste Christina Koti eveneens. Wervelend in Poulencs Ballet, zachtaardig in Wolfs Benedeit die sel’ge Mutter en speels in het geweldig leuke Changeons propos, c’est trop chanté d’amours, een chanson van Georges Enescu. Daarin ruilt dichter Clément Marot het thema ‘Liefde’ in voor het onderwerp ‘Wijn’. We kregen er een beetje dorst van.

Daar zong plots een Britse tenor de frase ‘Het lied kan niet zonder mij’, hoe toepasselijk. Het goud van Vermeer vormde een fijne afsluiting van zijn ambitieuze programma.

Sopraan Valerie Haunz en pianiste Sofi Simeonidis wonnen eerder dit jaar het Groningse International Student LiedDuo Competion. De hooggespannen verwachtingen werden volledig waargemaakt. Het afsluitende Minuit Pile et Face van Olivier Messiaen deed huisvertaler Marie-Louise Beerlings geamuseerd fronsen. Want met mezzosopraan Julia Kurig Yazaki voert Sofi al regelmatig  razend moeilijk te vertalen liederen van Messiaen uit voor Vrienden van het Lied. Dit stelt Marie-Louise steeds voor een uitdagend artistiek karweitje!

De jury  – die dit jaar bestond uit: Wilke te Brummelstroete, Selma Harkink, Thomas Beijer, Femke de Graaf, Sinan Vural en voorzitter Joost van der Linden – selecteerde aan het eind van de dag maar liefst vier nieuwe duo’s. Ja, we gaan mooie concerten tegemoet!

Francine van der Heijden