Even voorstellen: juryleden van de auditie 2024

De Vrienden van het Lied is hét podium voor iedereen die van de liedkunst houdt. Daarom organiseren we elk jaar een auditie waar liedduo’s zich presenteren. De eerstvolgende auditieronde vindt plaats op zaterdag 27 januari 2024 in Zwolle. De jury bestaat zoals elk jaar uit musici die hun sporen op het podium van de liedkunst hebben verdiend. We legden hen drie vragen voor? Deze keer de reacties van Daan Boertien, Marc Pantus en Femke de Graaf.

Daan Boertien / pianist

Ben je op dit moment op een of andere manier met liederen bezig?
Ik ben veel met lied bezig. Zo heb ik recent een recital gegeven in Hamburg met de Britse bariton Roderick Williams. Op het programma stonden Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen en Vaughan Williams’ Songs of Travel. Ook trad ik onlangs op met Raoul Steffani en Lena ter Schegget met een programma met vocale kamermuziek en binnenkort voer ik Winterreise uit met bariton Michael Wilmering.

Wat wens je jonge duo’s toe?
Wat ik aan jonge duo’s zou willen meegeven is om je eigen weg te gaan. Iedereen heeft meningen over hoe het zou moeten maar uiteindelijk sta je zelf op het podium. Probeer de gedichten en de muziek zo goed mogelijk te doorgronden, vertrouw je fantasie en voel je vrij om er iets eigens van te maken.

 

Marc Pantus / bas-bariton-regisseur-dichter

Heb je zelf ooit geauditeerd voor de Vrienden van het Lied en hoe heb je dat ervaren
Welzeker heb ik ooit geauditeerd voor de vereniging en samen met pianiste Carolien Drewes een flinke hoeveelheid hele en halve recitals gegeven. De ervaringen waren, hoe kan het ook anders, wisselend. De ene concertkamer is de andere niet en voor de vleugel geldt hetzelfde. Een opvallende constante: de vriendelijke gastgevers waren altijd buitengewoon verrukt over hun vleugel, onafhankelijk van de aantoonbare kwaliteit. Maar het was een heel welkome omgeving om heel veel van het geweldige liedrepertoire te kunnen ontdekken en uitvoeren.
Ik zeg wás, want ik zong bij de vereniging toen de zangers en pianisten geacht werden contributie te betalen. Die contributie stuitte mij altijd tegen de borst en dat heeft (mede door mijn eigen gebrekkige communicatie) ervoor gezorgd dat ik, alweer vele jaren geleden, als lid geroyeerd ben.
[red.: de voorwaarde dat musici lid moeten worden/zijn voordat zij kunnen optreden voor de vereniging is inmiddels verleden tijd.]

Ben je op dit moment op een of andere manier met liederen bezig?
Ik zing geregeld liedrecitals met Daan Boertien op piano, al dan niet in eigen productie. Gedurende enige jaren had ik een eigen serie liedrecitals in de Waalse Kerk in Amsterdam. Dit seizoen zing ik met Daan Boertien onder andere Die Schöne Müllerin van Schubert in Nederland en Spanje. We bereiden voor de Leidse Salon een recital voor rond Goethes Faust.

Wat wens je jonge duo’s toe?
Ik wens jonge duo’s dat ze de tijd kunnen nemen om de liederen en de programma’s in rust en met veel aandacht in te studeren en te repeteren, veel te repeteren. De investering van tijd is bij het liedgenre altijd onevenredig aan de inkomsten, maar we doen het toch. Voor de muziek.

 

Femke de Graaf / pianist

Heb je zelf ooit geauditeerd voor de Vrienden van het Lied en hoe heb je dat ervaren?
Ik auditeerde in 2003 samen met Francis van Broekhuizen voor de Vrienden van Het Lied. Haar lerares, Cora Canne Meijer, had ons aangeraden om auditie te doen, zodat we de mogelijkheid kregen om als liedduo ervaring op te bouwen. We werkten toen drie jaar samen, waren net allebei aan onze Master begonnen en hadden al veel liederen op ons repertoire. De auditie voelde als een miniconcert, want we mochten een kwartiertje optreden in een mooie zaal met publiek. Daarna ging de wereld van de Vrienden voor ons open. Ik hield een boekje bij om onze ervaringen in op te schrijven, het was soms hilarisch wat we meemaakten. Vooral het omkleden in slaapkamers en de commentaren van het publiek, die vaak al in de pauze gewoon de kleedkamer in kwamen. Maar het was bovenal geweldig om als beginnend duo regelmatig voor een publiek vol liefhebbers op te treden, en hartverwarmend hoe we verzorgd werden door de gastgevers.
Op dit moment speel ik voor de Vrienden vaak met Martijn Sanders. En verder heb ik andere liedconcerten en speel ik bij masterclasses. Ik houd nog steeds intens van lied; de poezie en muziek brengen je in zoveel verschillende gevoelswerelden, en dat in een heel snel afwisselend tempo. Dat is mijn voeding voor de ziel.

Wat wens je jonge duo’s toe?
Ik kan ontroerd raken door jonge duo’s die ook zo gegrepen zijn door het lied, en die weer nieuwe vormen vinden om het bij het publiek te brengen. Ik wens hen toe dat ze hun eigen emoties koppelen aan de liederen, en zich niet laten afleiden door ‘hoe het hoort’. Als ik daar naar kijk en luister geeft me dat hoop voor de toekomst van de wereld.