Gouden dageraad voor de Dag van het Lied

De Dag van het Lied werd geopend door voorzitter Leo Samama, die in zijn welkomstwoord benadrukte hoe goed muziek is voor het brein en het lichaam, dus blijf vooral zingen! Daarna brachten Irene Hoogveld en Maxime Snaterse een deel van hun nieuwe programma Aurore, dat luisteraars door de nacht leidt, van zonsondergang tot zonsopgang.
foto: © Leo Samama

Als eerste klonk de cyclus A Charm of Lullabies van Britten, waarin Irene Hoogveld met haar expressieve stem tranen en vrolijkheid, moederliefde en gevaren liet horen. Maxime Snaterse kon zich uitleven in de beeldende pianopartijen met zoete klanken en grillige harmonieën. Hierna speelde de pianiste het openingsdeel uit de Gesänge der Frühe van Schumann, een rustig intermezzo als overgang naar de Mahler-liederen. Maxime liet de polyfonie mooi horen met veel gevoel voor nuances, waardoor het letterlijk als een gezang klonk.

Het duo vervolgde met vijf Rückert-lieder van Mahler. Beide artiesten gaven alle ruimte aan de rijkdom van de poëzie en de muziek. De liederen klonken breekbaar, verlekkerd, hymnisch, verliefd en berustend. Door de zorgvuldige dynamische opbouw klonk Mitternacht intiem en krachtig en tijdens Ich bin der Welt abhanden gekommen kon je een speld horen vallen. Hierna kon het publiek zich overgeven aan het vijfde deel uit de Gesänge der Frühe van Schumann, subtiel uitgevoerd door Maxime.

Tekst gaat door onder foto’s.

foto’s : © Mel Boas / Boasphoto.nl (1) en Leo Samama (2 & 3)

Het programma werd besloten met het lied, waarnaar het genoemd is, namelijk Aurore van Henriëtte Bosmans. Het is een minder bekend lied van Bosmans, maar zeer de moete waard. Na een langdurig applaus volgde nog een mooie en toepasselijke toegift: Träume van Richard Wagner. Dit recital vormde een gouden dageraad voor de Dag van het Lied!

Dinant Krouwel
secretaris