Vergeten dichteres even terug in de schijnwerpers

Ze was in de eerste decennia van de vorige eeuw een beroemdheid in haar vaderland Amerika, won in 1923 als één van de eerste vrouwen de Pulitzerprijs voor poëzie, was onconventioneel én een eeuw later de inspiratiebron voor het nieuwe programma ‘Oh Edna!’ van sopraan Henriette Feith en pianist Maurice Lammerts van Bueren: Edna St. Vincent Millay.
foto: © Liesbeth Reijerkerk

Millay had zich geen betere pleitbezorgers kunnen wensen. Want beide musici zochten en vonden prachtige liederen op haar gedichten die ze met zoveel passie brachten, dat je in de (opnieuw bomvolle) Haagse locatie van Vrienden van het Lied op 17 november vaak een speld kon horen vallen, zo ademloos werd er geluisterd. Voor de toehoorders waren het ongekende pareltjes, van componisten die de meesten hoogstens van naam kenden. Een ontdekkingsreis langs de muziek van onder meer Margaret Bonds, Bernard Wagenaar, Jake Heggie en Jonathan Dove.

Leuke bruggetjes bedachten de musici tussen blokjes ‘Millay-liederen’. Omdat zij een aantal jaren in Frankrijk had gewoond, pasten daar mooi de Sketches of Paris bij van tijdgenote Kathleen Lockhart Manning, en als opmaat naar de vanuit een kind gezongen liederen From a Very Little Sphinx klonken  The Circus Band en The Children’s Hour van Charles Ives. Verder waren er liederen op teksten van Baudelaire en Lorca, van wie Millay  gedichten vertaalde. Speciaal voor dit programma schreef de Nederlandse componist Joost Kleppe een lied op het gedicht Avond aan zee van de dichteres Vasalis, met wie Millay bevriend was.

Tekst gaat door onder de foto’s.

Dat Henriette Feith en Maurice Lammerts van Bueren grote affiniteit hebben met deze muziek spatte er die middag vanaf. Met haar warme stem en perfect gedoseerde expressie bracht Henriette de teksten tot leven. Maurice voegde daar met zijn prachtige pianospel in vele kleuren en nuances een dimensie aan toe. Bijzonder was ook dat Henriette een verzameling foto’s en boeken van Edna St. Vincent Millay om zich heen had uitgestald die een toepasselijk decor vormden voor het optreden. In haar toelichting tussen de blokjes liederen door beschreef Henriette met genegenheid en humor het leven, werk en grillige karakter van Millay. ‘Ik weet niet of ik haar aardig gevonden zou hebben’, zei ze, ‘maar ik ben wel van haar gaan houden.’ En wij, de toehoorders, konden dat laatste maar al te goed begrijpen.

Liesbeth Reijerkerk
contactpersoon Den Haag