‘Verschwiegene Lieder’ op de Dag van het Lied

Het programma van de Dag van het Lied werd eind van de middag afgesloten met een recital door bariton Robbert Muuse en pianist Micha van Weers. Het publiek luisterde geconcentreerd en ademloos naar ‘Verschwiegene Lieder’, een bijzondere staalkaart van liederen uit de eerste helft van de 20e eeuw. Deze eerste kennismaking smaakt beslist naar meer, schrijft secretaris Dinant Krouwel.
foto: © Leo Samama

Robbert Muuse en Micha van Weers zijn al enkele jaren bezig met hun project Verschwiegene Lieder, dat gewijd is aan componisten van joodse komaf, die geen bestaansrecht hadden onder het Nazi-regime. Hun muziek was verboden en de meesten van hen werden vermoord, alhoewel sommigen net op tijd hun land konden ontvluchten. Voor hun recital kozen Robbert en Micha voor liederen van Hans Gál, James Simon, Pavel Haas en Viktor Ullmann.

foto’s: © Leo Samama

 

Het duo pakte de zaal meteen in met de expressieve en spannende Fünf Lieder opus 33 van Gál. Net zo verrassend klonken de laatromantische liederen van Simon. Zijn O Lied! op een in het Duits vertaald gedicht van Guido Gezelle raakte menig liedliefhebber, niet in het minst door het laatste couplet, waarin het lied bittere tranen in honing verandert. In de fascinerende liederen van Haas hoorde het publiek een ander geluid door de sterke invloed van volksmuziek en jazz. Bovendien werden deze liederen in het Tsjechisch uitgevoerd. Tot slot voerden Robbert en Micha vier liederen van Ullmann uit vol passie en theater met felle akkoorden en accenten. Aan het eind van het loflied op de wijn zong Robbert vol overtuiging: Ich bin der Herr der Welt. Precies zo was Micha heer en meester over de vleugel. Wat een geweldig duo!

Het publiek luisterde geconcentreerd en ademloos naar deze bijzondere staalkaart van liederen uit de eerste helft van de 20eeeuw. Voor de meesten was het allemaal nieuw repertoire. Deze eerste kennismaking smaakt beslist naar meer.

Dinant Krouwel
secretaris