Even voorstellen: juryleden van de auditie 2024

De Vrienden van het Lied is hét podium voor iedereen die van de liedkunst houdt. Daarom organiseren we elk jaar een auditie waar liedduo’s zich presenteren. De eerstvolgende auditieronde vindt plaats op zaterdag 27 januari 2024 in Zwolle. De jury bestaat zoals elk jaar uit musici die hun sporen op het podium van de liedkunst hebben verdiend. We legden hen drie vragen voor? Deze keer de reacties van Claudia Patacca en Cécile van de Sant.

Claudia Patacca / sopraan

Heb je zelf ooit geauditeerd voor de Vrienden van het Lied en hoe heb je dat ervaren?

Jazeker. Ik heb met Marien van Nieukerken in 1992 met succes geauditeerd voor de Vrienden. Volgens mij was ik nog net niet afgestudeerd aan het conservatorium in Enschede. Marien was mijn docent, maar het klikte muzikaal zo goed dat we tot op de dag van vandaag een duo zijn gebleven en heel veel recitals hebben mogen verzorgen, waarvan vele bij de vereniging. Ik herinner mij van de auditie dat ik erg nerveus was, maar dat het wel lekker ging. Volgens mij zong ik onder meer Gretchen am Spinnrade van Schubert, La Maumariée van Pijper, Là-bas, vers l’église en Tout gai! uit Cinq mélodies populaires Grecques van Ravel. Je wilt tijdens zo’n auditie niet te veel bezig zijn met hoe het overkomt en probeert zo goed mogelijk samen in het lied te kruipen. Besef me net dat ik al 31 jaar verbonden ben aan de vereniging, waarvan nu ook een aantal jaren actief in de raad van advies voor artistieke zaken (RAA).

Ben je op dit moment op een of andere manier met liederen bezig?

Vanwege mijn baan als hoofdvakdocent aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle, ben ik wekelijks met lied bezig. Studenten houden erg van lied en we besteden veel aandacht aan dit genre, ook binnen de groepslessen. Toevallig hebben onze zangers, gecombineerd met pianostudenten, 12 december een recital gegeven met liederen uit Spanisches Liederspiel opus 74 en Spanische Liebeslieder opus 138 van Robert Schumann. We vinden het erg belangrijk dat er duo’s worden gevormd met pianisten, al vooruitkijkend naar de toekomst en audities zoals deze. Kamermuziek neemt een belangrijke plaats in en studenten zijn zeer creatief in het vormen van ensembles waarmee ze ook lied uitvoeren en waarvoor ze zelf arrangementen maken.

Ik ben op dit moment aan het repeteren voor iets heel anders, namelijk Wien bleibt Wien 2.0. Ik hou erg van operette en vind het heerlijk dat ik de kans krijg om met dertien concerten tijdens de feestdagen door het land te toeren. Op www.wienbleibtwien.org staan alle data mocht iemand geïnteresseerd zijn.

Mijn laatste liedrecital was op 5 september, aan het begin van het nieuwe schooljaar. Samen met pianisten Wouter Munsterman, Aljosja Buijs en tenor Marcel Beekman. Dat betrof een docentenconcert bij ArtEZ, met de Mignon-liederen van Wolf, liederen van Clara Schumann, You are my fairy queen dearest van Gilius van Bergeijk en het duet La fuite van Henri Duparc. Best spannend om voor een zaal vol studenten op te treden, maar het was geweldig. Wat ik ook erg spannend vond was het liedrecital met Marien tijdens de Dag van het Lied in Zeist in 2022. In de zaal zaten veel collega’s en dat geeft toch altijd weer wat extra spanning en ik was verkouden. We brachten onder meer de Wesendonck-Lieder van Wagner.

Wat wens je jonge duo’s toe?

Ik wens de duo’s vooral heel veel zing- en speelplezier toe. Omarm het lied, zet het in de schijnwerper en laat zien en horen wat een prachtig vak het is. Durf risico’s te nemen, ook qua repertoirekeuze, trek je hele kleurenpallet open en overrompel daarmee het publiek. Durf boven de noten te gaan staan en puur vanuit de tekst te zingen en te spelen. Laat het publiek sidderen en beven en zuchten van ontroering. Ik ben altijd op zoek naar dat ene moment van kippenvel. Dan denk ik: daar wil ik wel een kaartje voor kopen! En ga ervanuit dat jullie het duo zijn waar iedereen op zit te wachten. Elke keer als de deur opengaat en een nieuw duo de zaal betreedt is er een grote verwachting bij de jury. Wees 100% voorbereid zodat je tijdens de auditie het maximale kunt geven en je geen zorgen hoeft te maken over je noten en de tekst.

 

Cécile van de Sant / mezzosopraan

Heb je zelf ooit geauditeerd voor de Vrienden van het Lied en hoe heb je dat ervaren?

Ik heb in 1996 geauditeerd met Thom Bollen die natuurlijk een schat aan ervaring had en een fantastische liedbegeleider was. We hebben het eerste jaar heel veel wisselend repertoire uitgevoerd om zoveel mogelijk repertoire te leren kennen.  In die tijd begon je met voornamelijk duorecitals. Dat was erg leuk om te doen, omdat je nog niet meteen het hele recital hoefde te vullen en dragen, je kon heerlijk duetten zingen en ook nog eens genieten van het andere duo!

Ben je op dit moment op een of andere manier met liederen bezig?

Ik heb sindsdien ieder jaar recitals gezongen en doe dat nog steeds. Kelvin Grout en ik brengen nu een prachtig Frans programma On y va! Van een van die recitals staat een sfeerimpressie op de nieuwspagina. Daarnaast ben ik als voorzitter van de raad van advies voor artistieke zaken (RAA) betrokken bij de organisatorische kant, geef adviezen en zit nu voor het eerst in deze jury. In mijn lespraktijk aan de jonge talenten van Nieuw Vocaal Amsterdam komt ook heel veel lied aan bod, zo worden hopelijk weer nieuwe generaties geënthousiasmeerd voor het lied!

Wat wens je jonge duo’s toe?
Ik hoop dat ze heel veel mooie recitals zullen gaan verzorgen uitgaande van hun eigen kracht en talent. Zichzelf en elkaar zullen uitdagen om uit het gigantische repertoire dat er al is en hopelijk nog geschreven wordt mooie programma’s samen te stellen en te genieten van het samen musiceren en dat ze dat mogen delen met een groot publiek.