Op zaterdag 17 mei organiseert Vrienden van het Lied opnieuw een Dag van het Lied in samenwerking met Internationaal Lied Festival Zeist. Deze editie bevat naast drie recitals door duo’s van de vereniging ook een presentatie door studenten van het ArtEZ Conservatorium en het vernieuwende LiedLab met studenten van het Utrechts Conservatorium. Verder kunt u een bijzondere versie van College Tour bijwonen, waarin Leo Samama in gesprek gaat met componiste Monique Krüs. Daarna biedt zij een studentenduo uit Maastricht de unieke kans om te werken aan een van haar eigen composities. Natuurlijk kunt u ook weer zelf zingen tijdens het Meezingconcert of een boeiende lezing door musicoloog Dinant Krouwel bijwonen.
Als lid van de VvhL krijgt u met de code die u per mail van de vereniging ontvangt 40% korting op een dagkaart voor zaterdag 17 mei (€ 40 i.p.v. normaal € 68). Deze dagkaart geeft toegang tot de Dag van het Lied én het avondrecital met James Newby en Malcolm Martineau. De code voert u in bij het afrekenen. Hebt u de kortingscode niet ontvangen? Stuur dan een mail aan ledenadministratie@vvhl.nl en we sturen hem u z.s.m. opnieuw toe.
10.00 – 10.30 uur – Grote kerkzaal
Zaal open en gelegenheid voor koffie en thee
10.30 – 11.15 uur – Grote kerkzaal
Excludable Femininity – Female identity in art songs
Julia Kurig Yazaki, mezzosopraan
Sofi Simeonidis, piano
In de afgelopen eeuwen was het feit dat je vrouw was een reden voor uitsluiting en discriminatie. Zelfs vandaag de dag zijn het onderscheid en de beperkingen op basis van sekse en gender gemeengoed – en muziek is daarop geen uitzondering. Het was veel moeilijker om als vrouw musicus of componiste te zijn. Toch zijn er veel geweldige, creatieve en intelligente vrouwen geweest die muziek hebben gecomponeerd en gemaakt. Maar hun werk wordt vaak vergeten en overschaduwd door dat van hun mannelijke collega’s.
In dit programma brengen Julia Kurig Yazaki en Sofi Simeonidis liederen van componistes én componisten. Met het beeld van vrouwen dat door mannen is gecreëerd en wordt gereproduceerd in hun liederen, en natuurlijk werken van vrouwen zelf, willen ze proberen vergeten en uitgesloten artiestes en hun muziek beter te leren kennen.
PROGRAMMA
Franz Schubert (1797-1828)
Heidenröslein D 257 (Goethe)
Ethel Smyth (1858-1944)
The Clown (Baring)
Anna Cramer (1873-1968)
Blondhaar mein Lieb‘ (Kampmann)
Hanns Eisler (1898-1962)
Lied eines Freudenmädchens (uit: 7 Lieder über die Liebe; Brecht)
Mariechen (uit: Zeitungsausschnitte op. 11; Anoniem)
Heiratsannonce (Liebeslied eines Kleinbürgermädchens) (uit: Zeitungsausschnitte op. 11; Anoniem)
Liza Lehmann (1862-1918)
If no one ever marries me (Alma-Tadema)
Dora Pejačević (1885-1923)
Als du mich einst gefunden hast (uit: Mädchengestalten op. 42; Rilke)
Viele Fähren sind auf den Flüssen (uit: Mädchengestalten op. 42; Rilke)
Emilie Mayer (1812-1883)
Der Erlkönig (Goethe)
Alma Mahler-Werfel (1879-1964)
Die Stille Stadt (Dehmel)
Henriëtte Bosmans (1895-1952)
La chanson des marins hâlés (Fort)
Rebecca Clarke (1886-1979)
The Seal Man (Masefield)
Olivier Messiaen (1908-1992)
Doundou Tchil (uit: Harawi; Messiaen)
11.15 – 11.45 uur – pauze
11.45 -12.30 uur – Presentatieconcert ArtEZ Conservatoriumstudenten – Grote kerkzaal
Rosa Ligtermoet, sopraan
Aaike Nortier, mezzosopraan
Carmen de Haan, alt-mezzosopraan
Wouter Munsterman, piano
Zangtrio Tricolore bestaat uit drie studenten van ArtEZ. Tijdens de Dag van het Lied vertolkt het composities geïnspireerd op het thema Toekomstmuziek, met sololiederen en trio’s. Wouter Munsterman, correpetitor aan ArtEZ Conservatorium, neemt plaats achter de vleugel.
11.45 -12.30 uur – Kleine kerkzaal
…Und morgen wird die Sonne wieder scheinen
Cécile van de Sant, alt-mezzosopraan
Femke de Graaf, piano
Grijp uw kans en zing heerlijk mee met alt-mezzo Cécile van de Sant en pianiste Femke de Graaf. Zij hebben een prachtige keuze gemaakt met toppers uit het tijdloze Duitstalige liedrepertoire. Het duo neemt u aan de hand en leidt u in een kleine drie kwartier al zingend door de dag heen, van de vroege ochtend tot de avond en nacht. Waarna de volgende ochtend de zon weer zal schijnen.
De teksten worden op papier uitgedeeld, dus u hoeft niets mee te nemen behalve zin in zingen. Het meezingconcert is een bijzondere gelegenheid om samen grootse liederen te zingen. Een ervaring om nooit te vergeten!
PROGRAMMA
Franz Schubert (1797-1828)
Lachen und Weinen D 777 (Rückert)
Hugo Wolf (1860-1903)
Das verlassene Mägdlein (Mörike)
Robert Schumann (1810-1856)
Der Nussbaum op. 25/3 (Mosen)
Wolfgang Amadeus Mozart
Abendempfindung KV 523 (Campe)
Johannes Brahms (1833-1897)
Vergebliches Ständchen op. 84/4 (anoniem)
Robert Franz (1815-1892)
Gute Nacht op. 5/7 (Eichendorff)
Franz Schubert (1797-1828)
Wanderers Nachtlied D 768 (Goethe)
Robert Schumann (1810-1856)
Waldesgespräch op. 39/3 (Eichendorff)
Richard Strauss (1864-1949)
Die Nacht op. 10/3 (von Gilm)
Richard Strauss (1864-1949)
Morgen! op. 27/4 (Mackay)
12.30 – 14.00 uur – pauze
14.00 – 14.45 uur – Grote kerkzaal
En toen zei ze …
Maria Portela Larisch, sopraan
Jou-an Chen, piano
Het spelen en zingen van liederen is een geweldige manier om kennis te maken met prachtige poëzie en er dieper in te duiken. Via muziek ontdekten Maria Portela Larisch en Jou-an Chen het werk van voortreffelijke dichteressen en besloten een programma te wijden aan deze vrouwen. Want ondanks grote tegenslagen in hun levens bleven ze poëzie schrijven en kunnen wij nu kennis nemen van de wereld zoals zij die zagen. In het Duits, Frans of Engels verwoordden zij hun visie op liefde, natuur, leven en dood. Om het belang van deze dichteressen te benadrukken, staan zij eerst vermeld in het programma. Laten we luisteren naar wat ze te zeggen hebben.
PROGRAMMA
Marianne von Willemer (1784-1860)
Was bedeutet die Bewegung (Schubert; D 720)
Ach um deine feuchten Schwingen (Mendelssohn; op. 34/4)
Elisabeth Kulmann (1808-1825)
Mond, meiner Seele Liebling (uit: Sieben Lieder von Elisabeth Kulmann op. 104; Schumann)
Du nennst mich armes Mädchen (uit: Sieben Lieder von Elisabeth Kulmann op. 104; Schumann)
Der Zeisig (uit: Sieben Lieder von Elisabeth Kulmann op. 104; Schumann)
Louise de Vilmorin (1902-1969)
Reine des mouettes (uit: Métamorphoses; Poulenc; FP 121)
Dans l’herbe (uit: Fiançailles pour rire ; Poulenc; FP 101)
Il vole (uit: Fiançailles pour rire; Poulenc; FP 101)
Karoline von Günderrode (1780-1806)
Hochrot (uit: Das Rot; Rihm)
Emily Dickinson (1830-1886)
Bee, I’m expecting you! (uit: Six Poems of Emily Dickinson; Duke)
Heart, we will forget him (uit: Twelve Poems of Emily Dickinson; Copland)
Will there really be a morning (uit: Three Dickinson Songs; Prévin)
Good Morning Midnight (uit: Three Dickinson Songs; Prévin)
Sara Teasdale (1884-1933)
The Hour (uit: The Metropolitan Tower and Other Songs; Laitman)
To a Loose Woman (uit: The Metropolitan Tower and Other Songs; Laitman)
Barbara (1930-1997)
Dis, quand reviendras-tu? (Barbara)
14.00 – 14.45 uur – Kleine kerkzaal
Monique Krüs, componiste
Leo Samama, musicoloog en gespreksleider
Studentenduo Conservatorium Maastricht
De College Tour bestaat dit jaar uit twee delen. Leo Samama, voorzitter van Vrienden van het Lied, interviewt kort componiste Monique Krüs. Aansluitend werkt Krüs met een duo uit de liedklas van het Conservatorium Maastricht aan een van haar eigen liederen. Een unieke kans voor de studenten om te kunnen werken met een nog levende componiste en een bijzondere belevenis voor het publiek.
14.45 – 15.15 uur – pauze
15.15 – 15.45 uur – Grote kerkzaal
LiedLab
studenten Utrechts Conservatorium
Vernieuwing en inspiratie vind je door te experimenteren. Tijdens de theatrale, vocale serie LiedLab van Vrienden van het Lied krijgen studenten de vrije hand in het vormgeven van een kort recital. Het is elk jaar weer een verrassing wat het publiek te zien en te horen krijgt. Dit jaar verzorgen studenten van het Utrechts Conservatorium dit experimentele concert.
15.15 – 15.45 uur – Kleine kerkzaal
Dinant Krouwel, musicoloog
Lili Boulanger: Clairières dans le ciel
In 1914 componeerde Lili Boulanger een groots opgezette en indrukwekkende 13-delige cyclus op teksten van de toen bekende dichter Francis Jammes. Zijn teksten komen we ook tegen bij componisten als Durey, Honegger, Jolivet en Milhaud. Dinant Krouwel neemt in zijn lezing twee liederen uit Clairières dans le ciel onder de loep: Par ce que j’ai souffert en Je garde une médaille d’elle. Dit elfde en twaalfde lied geven een mooi beeld van deze aangrijpende cyclus waarin liefde en lijden om voorrang strijden. Beide werken zijn ook een goede afspiegeling van de compositorische vaardigheden van Lili Boulanger. Op zondag 18 mei voeren sopraan Katharine Dain en pianist Sam Armstrong deze fascinerende cyclus in zijn geheel uit.
15.45 – 16.15 uur – pauze
16.15 – 17.00 uur – Grote kerkzaal
Monologe
Florian Just, bariton
Jan Paul Grijpink, piano
Een monoloog is een gesprek met jezelf in zijn meest authentieke vorm. Het is onvervalste emotie en een oprechte poging om te definiëren wie en wat je bent binnen je zelfopgelegde grenzen; zonder tegenspraak, zonder luisteraar, zonder hulp van buitenaf. Kunnen we dat überhaupt nog: onszelf tegenkomen in een monoloog in een wereld waarin je meer en meer moet netwerken en in dialoog bent? Zijn we nog wel onszelf of zijn we informatie-consumenten zonder vrije wil, wiens toekomst wordt bepaald door algoritmes? Waar vinden we nog rust voor reflectie tijdens die storm van informatie, waarin we dagelijks verstrikt raken?
Monologe is een poging aan de hand van liederen en liedcycli dichter bij die grote vragen van het leven te komen. Wat heeft me gevormd, wie ben ik nu en waar ben ik naar op weg? Florian Just en Jan-Paul Grijpink doen dat met werken van Schubert tot Ives en Barber en van bloedserieus tot humoristisch. Beroemde dichters als Goethe, Hölderlin en Robert Browning richten zich via die muziek rechtstreeks tot ons, maar ook veel minder beroemde schrijvers laten van zich horen. Georg Philipp Schmidt bijvoorbeeld, die u wel kent van de regel: ‘Dort wo du nicht bist, dort ist das Glück.’
Ook op de vraag: is er een toekomst waarin ons het lukt gelukkig te zijn? probeert Monologe een antwoord te vinden. Bestaat geluk, of vinden we het alleen als we opgaan in fantasiewerelden zoals Don Quichot met zijn boerenprinses Dulcinée? In 1932 werden Ravel en Ibert gevraagd een reeks liederen rond deze tragikomische figuur te schrijven als ‘soundtrack’ voor een film. Geen van beiden wist van de ander dat hij dezelfde vraag had gekregen. De keuze viel uiteindelijk op Ibert en Ravel was – uiteraard – niet erg blij met dit resultaat. Na afloop van dit concert mag u zelf jureren, want beide versies worden uitgevoerd.
PROGRAMMA
Franz Schubert (1797-1828)
Der Wanderer D 489 (Schmidt von Lübeck)
Samuel Barber (1910-1981)
At Saint Patrick’s Purgatory (uit: Hermit Songs; anonieme Ierse teksten uit de 8e tot 13 eeuw)
The Desire for Hermitage (uit: Hermit Songs; anonieme Ierse teksten uit de 8e tot 13 eeuw)
Jacques Ibert (1890-1962)
Chansons de Don Quichotte
Chanson du départ de Don Quichotte (Ronsard)
Chanson à Dulcinée (Arnoux)
Chanson du Duc (Arnoux)
Chanson de la mort de Don Quichotte (Arnoux)
Hermann Reutter (1900-1985)
Drei Monologe des Empedokles (Hölderlin)
In meine Stille kamst du
Euch ruf ich über das Gefild herein
Ha! Jupiter, Befreier!
Charles Ives (1874-1954)
From Paracelsus (Browning)
Mirage (Rossetti)
Maurice Ravel (1875-1937)
Don Quichotte à Dulcinée (Morand)
Chanson romanesque
Chanson épique
Chanson à boire
17.00 – 17.30 uur – pauze
Nazit met een drankje en een meet-and-greet met de musici
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |