Ontmoet de juryleden van onze auditie 2025

Op zaterdag 25 januari is het zover. In ArtEZ Conservatorium Zwolle vindt dan onze jaarlijkse auditie plaats. De jury bestaat zoals elk jaar uit musici die hun sporen op het podium van de liedkunst hebben verdiend. We legden hen drie vragen voor. Deze keer de reacties van Femke de Graaf, Sinan Vural en Selma Harkink.
v.l.n.r. Femke de Graaf, Sinan Vural en Selma Harkink

Femke de Graaf / pianiste

Heb je zelf ooit geauditeerd voor Vrienden van het Lied en hoe was die ervaring?
Ik auditeerde in 2003 samen met Francis van Broekhuizen voor Vrienden van Het Lied. Haar lerares Cora Canne Meijer had ons aangeraden om auditie te doen, zodat we de mogelijkheid kregen om als liedduo ervaring op te bouwen. We werkten toen drie jaar samen, waren net allebei aan onze master begonnen en hadden al veel liederen op ons repertoire. De auditie voelde als een miniconcert, want we mochten een kwartiertje optreden in een mooie zaal met publiek. Daarna ging de wereld van de Vrienden voor ons open. Ik hield een boekje bij om onze ervaringen in op te schrijven, het was soms hilarisch wat we meemaakten. Vooral het omkleden in slaapkamers en de commentaren van het publiek, die vaak al in de pauze gewoon de kleedkamer in kwamen. Maar het was bovenal geweldig om als beginnend duo regelmatig voor een publiek vol liefhebbers op te treden, en hartverwarmend hoe we verzorgd werden door de gastheren en -vrouwen.

Ben je op dit moment met liederen bezig op een of andere manier?
Op dit moment speel ik voor de Vrienden vaak met Martijn Sanders. En verder heb ik andere liedconcerten en speel ik bij masterclasses. Ik houd nog steeds intens van lied; de poëzie en muziek brengen je in zoveel verschillende gevoelswerelden, en dat in een heel snel afwisselend tempo. Dat is mijn voeding voor de ziel.

Vorig jaar zou ik eigenlijk al in de jury plaatsnemen, maar een geweldige zangeres met wie ik werk wilde graag auditie doen voor de Vrienden. Zodoende moest ik mijn plek in de jury opgeven en toog ik naar Zwolle met mijn ouders en zangeres om een klein liedprogramma voor publiek en jury uit te voeren. Ik vond het een stuk spannender dan al die jaren geleden, nu mijn collega’s ons gingen beoordelen. Maar tijdens het spelen voelde ik de prettige sfeer in de zaal, met veel contactpersonen van de vereniging in het publiek die allemaal verheugd zijn dat zich weer nieuwe duo’s presenteren om hun huiskamers mee te vullen. De afgelopen jaren maakte ik deel uit van de raad van advies voor artistieke zaken (RAA) en heb ik de bevlogenheid van mijn collega’s en al het werk dat er achter de schermen gebeurt van dichtbij meegemaakt. Ik voelde hun steun en collegialiteit tijdens de auditie.

Helaas werden wij deze keer niet aangenomen. Een groot gemis voor de Vereniging natuurlijk, al zeg ik het zelf 😉 Maar het was ontzettend leuk om de rest van de dag samen met mijn ouders in de zaal te zitten en naar iedereen te luisteren! Ik verheug me erop om dat deze keer als jurylid te mogen doen.

Wat wens je jonge duo’s toe?

Ik kan ontroerd raken door jonge duo’s die ook zo gegrepen zijn door het lied, en die weer nieuwe vormen vinden om het bij het publiek te brengen. Ik wens hen toe dat ze hun eigen emoties koppelen aan de tekst en de muziek, en dat aan ons in de zaal durven te communiceren. Als ik dat voel gebeuren, dat opgaan in gevoelens die van alle tijden en van alle mensen zijn, geeft me dat hoop voor de toekomst van de wereld.

 

Sinan Vural / bariton

Heb je zelf ooit geauditeerd voor Vrienden van het Lied en hoe was die ervaring?
Ja. Ik denk dat het in mijn laatste jaar bij de Dutch National Opera Academy was, in 2000. De auditie was op het Utrechts Conservatorium en er was naast de jury ook veel publiek bij. Daardoor voelde de auditie meer als een concert en had ik minder last van zenuwen dan bij een auditie. We hadden het auditierepertoire heel goed voorbereid en hadden er echt zin in. Ik weet nog dat de uitslag aan het eind van de dag bekendgemaakt zou worden, maar ik wilde na de auditie niet tot de avonduren daar blijven en ben naar huis gegaan. ’s Avonds ging de telefoon. Mijn zangdocent van toen, Cora Canne Meijer, had wel de hele dag daar zitten wachten op de uitslag en deelde me nog voor Vrienden van het Lied mee dat we door waren.

Ben je op dit moment met liederen bezig op een of andere manier?
Jaja, volop! Ik heb samen met sopraan Henriette Feith en pianist Maurice van Lammerts van Bueren een heel mooi liedprogramma – A Sunny Sunday Song Recital – met Franse en Amerikaanse liederen, dat al een paar jaar regelmatig bij Vrienden van het Lied te horen is. Op 24 november bijvoorbeeld in Zutphen. Met pianiste Abigail Richards ben ik bezig om een nieuw programma samen te stellen, waarbij Zuid-Amerikaans en Spaans repertoire aan bod komen. Verder is Turkse pianiste/componiste Meliha Doğuduyal een cyclus van zeven liederen voor mij aan het schrijven met piano en elektronica, waarvan we in december 2024 een voorproefje gaan geven in Theater de Liefde in Haarlem.

Wat wens je jonge duo’s toe?
Ik hoop dat ze gaan ervaren dat, met zo’n klein kernteam als een zanger en een pianist, ze een hele muzikale wereld kunnen scheppen. Dat ze als een kind in een snoepwinkel elke dag nieuwe ontdekkingen doen in het oneindige liedrepertoire dat uit de verste hoeken van de wereld komt. En dat deze kleinste vorm van vocale muziek het diepste in de menselijke ziel kan kijken, en voor de ontroerendste momenten kan zorgen in de communicatie van mens tot mens, van hart tot hart.

 

Selma Harkink / sopraan

Heb je zelf ooit geauditeerd voor Vrienden van het Lied en hoe was die ervaring?
Jazeker ! Ik weet het nog heel goed. Het was op het Conservatorium in Utrecht. In de jury zat Rudolf Jansen. Voor mij een belangrijke persoon waar ik vele fantastische lessen bij heb mogen volgen. Het was een hele leuke auditie voor fijn publiek samen met Jan-Paul Grijpink.

Ben je op dit moment met liederen bezig op een of andere manier?
Ja, ik geef nog steeds met heel plezier liedrecitals. Samen mijn man Jan-Paul Grijpink en met David Bollen en Jeroen Sarphati treed ik regelmatig op.

Ook in mijn positie als hoofdvakdocent op de conservatoria van Amsterdam en Utrecht ben ik veel bezig met lied. Ik geef liedklassen samen met pianisten en vind het leuk om jonge zangers en duo’s te enthousiasmeren voor deze fantastische kunstvorm.

In september 2025 zal ik samen met David Bollen een masterclass geven in de Udo Reinemann internationale masterclass in Brussel. Deze is opgericht door Christianne Stotijn na het overlijden van Udo. Udo Reinemann gaf vroeger internationale liedklas in Amsterdam. Hij heeft voor mij de deur geopend voor de liedkunst. Hij heeft mij enorm geïnspireerd en veel geleerd over het gebruik van de verschillende talen in lied en het interpreteren van teksten en poëzie. In zijn internationale liedklas nodigde hij masters uit als Rudolf Jansen, Roger Vignoles, Sarah Walker en Elly Ameling. Fantastisch was het om van deze grootheden les te krijgen en geïnspireerd te worden. Het voelt als een eer om nu te mogen doceren in deze internationale masterclass.

Wat wens je jonge duo’s toe?
Ik wens jonge duo’s vooral heel veel plezier in het uitvoeren van liederen. Er is zoveel prachtige muziek en ik hoop dat ze daar zelf met volle teugen van kunnen genieten.