Jury auditie 2026: Maarten Hillenius

Op zaterdag 24 januari is het zover. In ArtEZ Conservatorium Zwolle vindt dan onze jaarlijkse auditie plaats. De jury bestaat zoals elk jaar uit musici die hun sporen op het podium van de liedkunst hebben verdiend. We legden hen enkele vragen voor. Deze keer de reactie van pianist Maarten Hillenius: ‘Het lied verrijkt je door de aanraking met de mooiste teksten en noten en verschillende emoties. Daarvoor hoef je geen stoel door een caféraam te gooien.’
""

Wat zou je jonge duo’s willen meegeven of aanraden?
Geniet van de mooie muziek die je mag maken. Doorgaan.

Wat maakt een liedrecital voor jou echt bijzonder?
Vaak de muziek, vertelkracht en inlevingsvermogen.

Kun je je een recital herinneren dat echt indruk op je maakte? Wat maakte het zo onvergetelijk?
Luciano Pavarotti  in recital in het concertgebouw waarbij mijn haren wapperden van de kracht van zijn stem en Dietrich Fischer-Dieskau die in diezelfde grote zaal met een toegift, Alte Laute van Robert Schumann, met zijn pianissimo de hele uitverkochte grote zaal vulde.  Maar ook, heel recent, hoorde ik een fantastisch recital van Olivia Vermeulen, dat zo gevarieerd was, van Franz Schubert tot David Bowie en Karlheinz Stockhausen,  dat ik geboeid was van begin tot eind.

Hoe zie je de toekomst van het klassieke lied voor de nieuwe generatie zangers?
Ik zie genoeg belangstelling al was het alleen door het samenwerken, maar het publiek laat het toch vaak afweten, zelfs met zo’n vernieuwend recital als dat van Olivia. Maar ja, toen Marilyn Horne naar Amsterdam kwam in 1980 moest het recital van de grote naar de kleine zaal verplaatst worden door gebrek aan belangstelling … Horne!!

Waarom is het volgens jou belangrijk dat (jonge) zangers liedrepertoire blijven ontdekken en uitvoeren?
Voor hun eigen ontwikkeling, in aanraking met de mooiste teksten en noten en al die verschillende emoties. Ik hoef daardoor geen stoel door een caféraam te gooien, ik speel gewoon Erlkönig van Franz Schubert ; ik hoef geen Xtc, ik speel Phidylé van Henri Duparc … Het verrijkt je enorm!

Wat is op dit moment je top 3 van favorieten liederen?
Sure on this shining night van Samuel Barber, Did you ever cross over to Sneden’s van Alec Wilder en Go away from my window van John Jacob Niles. Dat waren liederen die ik vaak met Roberta Alexander heb uitgevoerd en die mij elke keer, door haar grote emotionele zeggingskracht, weer ontroerden. We missen haar.