De Zweeds-Nederlandse mezzosopraan Helena van Heel beschikt over een repertoire dat zich uitstrekt van barok tot hedendaagse muziek en zij wordt geprezen om haar bijzondere vertelkracht die ze etaleert bij zowel de grote werken van J.S. Bach als bij kamermuziekconcerten en liedrecitals.
Helena zong met het Orkest van de Achttiende Eeuw, Nederlands Kamerorkest, Residentie Orkest, Amsterdam Sinfonietta, Phion en het Noord Nederlands Orkest. Zij werkte met de dirigenten Frans Brüggen, Eric Ericson, Reinbert de Leeuw, Peter Eötvös, Tõnu Kaljuste, Christoph Poppen en Risto Joost. Verder trad Helena op met het New European Ensemble, Asko|Schönberg Ensemble, Rietveld Ensemble, Barok Opera Amsterdam en Corelli Consort Tallinn en verleende ze haar medewerking aan de Donaueschinger Musiktage, het Gergiev Festival en het Holland Festival.
Nieuwe hoogtepunten zijn haar eigen producties, waarbij bestaande composities gecombineerd worden met speciaal voor haar geschreven werken door componisten als Jeff Hamburg, Max Knigge, Willem Boogman en Thomas Jennefelt. Sinds 2020 is Helena van Heel artistiek leider van Stichting Noorderklank, waarin nieuwe muziektheater-producties worden gecreëerd, zoals Een oog in zee (première november 2022), gebaseerd op de Griekse mythe over Ariadne en Theseus.
In december 2018 verscheen Helena’s cd ‘Ave maris stella’ en recentelijk verscheen op het label Etcetera de cd ‘Songs along the way’ met muziek van Jeff Hamburg en diens bewerking van Mahler, Lieder eines fahrenden Gesellen, waar Helena zingt met het New European Ensemble. “Alles aan deze schitterende CD is even fijnzinnig…, bovenal de doorvoelde en zuivere zang van Helena van Heel.”, “Een mooi arrangement…prachtig uitgevoerd.” (Klassieke Zaken resp. Nieuwe Noten)
Ook op het label Etcetera wordt in 2022 de cd ‘Mein Liebeslied’ uitgebracht. Helena nam samen met pianiste Naomi Tamura drie liedcycli op: Berlioz, Les nuits d’été, Jennefelt, Sieben Liebeslieder (tekst Else Lasker-Schüler) en Mahler, Lieder eines fahrenden Gesellen.
Helena van Heel, mezzosopraan
Naomi Tamura, piano
De excentrieke Berlijnse dichteres Else Lasker-Schüler (1869-1945) is in Nederland wellicht niet zo bekend als in Duitsland en Israël. Thomas Jennefelt werd gegrepen door haar expressieve teksten en componeerde in 2017 de cyclus Sieben Liebeslieder over een intense liefdesrelatie. Voorafgaand hieraan drie tijdgenoten van Lasker-Schüler – Zemlinsky, Gál en Korngold – met hun al even expressieve stijl. Na de pauze een andere cyclus over de liefde, Berlioz’ Les nuits d’été.
Het volledige programma leest u hier >
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |