Caroline Stam studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Erna Spoorenberg en Margreet Honig. Zij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus na haar studie Docerend Musicus cum laude te hebben afgesloten. Daarna werd zij gecoacht door David Pittman-Jennings. In 1995 behaalde zij de eerste prijs voor sopraan op de Grimsby International Competition for Singers te Grimsby, Groot-Brittannië, alsmede de eerste prijs voor de vertolking van het Franse lied.
Caroline Stam concerteerde in Nederland, Engeland, Frankrijk, Spanje, Denemarken en Duitsland, tijdens festivals als Les Festivals du Trégor, La Folle Journée de Nantes, het Festival des Cathédrales de Picardie, het Dollardfestival en het Bremer Bachfest, onder dirigenten als Robert King, Ivan Fischer, Patrick Peire, sir David Willcocks, Charles de Wolff, Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Ton Koopman.
Zij verleende solistische medewerking aan de cd-opnamen van Purcells Fairy Queen en diverse Bachcantates, waaronder in de gehele tiende aflevering van de serie complete opnamen van de Bachcantates onder leiding van Ton Koopman. Ook verschenen van haar een opname van Italiaanse barokcantates onder leiding van Patrick Peire en Bachs Johannes Passion met de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Jos van Veldhoven. Zij soleerde tevens in Ton Koopmans reconstructie van Bachs Markus Passion alsmede Buxtehudes Das Jüngste Gericht met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir van Ton Koopman. Verdere opnamen met Ensemble Amphion met Muziek uit de tijd van Rembrandt en met Camerata Trajectina Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck en Liederen van Jacob Cats. In 2011 zong zij de Nederlandse première van het Requiem van Iver Kleive.
Caroline Stam treedt op met het blokfuitensemble Brisk en het Egidiuskwartet. Sinds 1994 verzorgt Caroline regelmatig liederenrecitals voor Vrienden van het Lied met Maarten Hillenius.
Caroline Stam, sopraan
Maarten Hilenius, piano
Samen met pianist Maarten Hillenius brengt Caroline Stam een programma waarin het kind centraal staat. In de eerste helft van dit afwisselende recital komen liederen aan bod van Ives, Quilter, Musgrave, Diepenbrock en Poulenc. Na de pauze klinken Duitstalige liederen van Brahms, Grieg, Mahler, Schubert, Strauss en Wolf. In het deel voor de pauze speelt Maarten Hillenius bijpassende pianostukken van Debussy en na de pauze van Schumann.
In dit Nacht-programma klinken voor de pauze liederen van Nederlandse en Franse componisten en van Samuel Barber en na de pauze liederen uit de Duitse romantiek.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |