Florian Just

Florian Just zong in tal van opera’s, waaronder enkele hedendaagse. Daarnaast werkt hij internationaal op het gebied van modern muziektheater en is een veelgevraagd solist. Tijdens zijn recitals brengt hij liederen ten gehore brengt vanaf de vroege renaissance tot aan het moderne lied.
Florian Just-bariton

biografie

Florian Just begon zijn zangopleiding in 1986 toen hij toetrad tot het Dresdner Kreuzchor. Daar zong hij onder andere als jongenssopraan-solist in Die Zauberflöte van Mozart bij de Semperoper Dresden en bij de Staatsoper van Berlijn. Hij studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Conservatoire de Metz in de Opera- en Liedklas van Udo Reinemann. Florian Just is een veelgevraagd solist in onder meer Bachs Weihnachtsoratorium (Staatskapelle Dresden), de Mattheus- en Johannespassie (Amsterdam Bach Consort, Gelders Orkest) Mahlerliederen met orkest (De Philharmonie) en Carl Orff’s Carmina Burana (VU orkest).

Tot zijn operarepertoire behoren onder andere Debussy’s Pelléas et Mélisande, Donizetti’s L’elisir d’amore en Haydns L’isola disabitata. Sinds enkele jaren is hij vaste gast bij Holland Opera. Naast de titelrollen uit L´Orfeo van Claudio Monteverdi en Dido and Aeneas van Henry Purcell, zong hij daar in tal van nieuwe hedendaagse operaproducties. Daarnaast werkt hij internationaal op het gebied van modern muziektheater. Hij was te horen in Lucia Ronchetti’s nieuwe opera Der Sonne entgegen (Opernhaus Gelsenkirchen), zong Xenakis’ Oresteïa en in Sciarrino’s Luci mie traditrici(Teatro San Martin te Buenos Aires en Teatro Argentino in La Plata) en vertolkte de hoofdrol in de wereldpremière van Morton Subotniks Jacobs Room op de Bregenzer Festspiele, Berlijn, Wenen en Dresden. Hij werkte met dirigenten zoals Reinbert de Leeuw, Jos van Veldhoven, Arturo Tamayo, Alejo Peres en Tito Ceccherini.

In de komende seizoenen gaat Florian Just onder andere tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw optreden (onder Markus Stenz) en gaat hij als solist op tour met de Nederlandse Bachvereniging en Bachs Mattheuspassie (onder Václav Luks). Zowel met luitist Israel Golani als met pianist Jan-Paul Grijpink vormt Florian Just duo’s waarmee hij liederen ten gehore brengt vanaf de vroege renaissance tot aan het moderne lied. Florian Just won verschillende prijzen op internationale concoursen, zoals de persprijs en de Vriendenkrans van het Concertgebouw Amsterdam en de prestigieuze Schubert-Interpretatie-Prijs van het internationale concours Schubert und die Musik der Moderne in Graz.

programma's

Wilhelm Stenhammar, zijn leven en zijn liederen

Karolina Hartman, mezzosopraan
Florian Just, bariton
Maurice Lammerts van Bueren, piano
n.n., verteller

 

Een bijzonder concert rondom componist, pianist en dirigent Wilhelm Stenhammar (1871-1927) met twee zangers, een pianist en een verteller. In brieven, aantekeningen, recensies en uiteraard in muziek, wordt een beeld geschetst van het leven en werk van Stenhammar en het muziekleven in Zweden rond 1900. Behalve composities van Stenhammar zijn er ook liederen te horen van Alfvén, Peterson-Berger en Rangström. Karolina Hartman brengt dit programma samen met bariton Florian Just, pianist Maurice Lammerts van Bueren.

 

Lees hier het programma met toelichting.

Franz Schubert Winterreise of Winterreis

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

 

Als je tijdens de reis voelt dat Der Wegweiser het lied is vanaf waar geen terugkeer meer mogelijk is, dan is Der Leiermann het einde. Maar als je bij Mut echte overtuiging voelt, dan zijn de mogelijkheden weer open om ergens anders aan te komen. Er bestaat geen ultieme interpretatie, niet van een zanger van net twintig en niet van iemand die je met zeventig nog diep kan raken met zijn Winterreise. Het enige wat belangrijk is, is dat je die reis echt doormaakt en het publiek meeneemt in alle subtiele nuances en hun het gevoel geeft, dat zij deze reis ook hebben gemaakt.

 

Florian Just zingt de cyclus in het Duits en net zo lief in het Nederlands. Hij zegt hierover: ‘Frederik Menning heeft een meesterlijke vertaling gemaakt. Ik herken als Duitstalig musicus alle nuances, die ik nodig heb voor mijn interpretatie. Het een of andere moet wennen, maar opent daarbij ook nieuwe mogelijkheden en geeft een nieuwe kijk op deze mij zo vertrouwde cyclus. Soms gaat het zelfs zo ver, dat de vertaling mij pas laat beseffen dat verschillende, zelfs tegengestelde interpretaties van belangrijke zinnen mogelijk zijn. Een fantastische uitdaging voor mij en een uitzonderlijk belevenis voor het Nederlandstalige publiek.’

Schubert Die schöne Müllerin of De mooie molenaarsdochter

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

 

Door velen, en volgens Florian Just onterecht, wordt Die schöne Müllerin als het kleine broertje van Winterreise gezien. Het is als het ware een gelijkwaardige Sommerreise, waar bloemen bloeien en vogels vrolijk tjilpen. Waar de natuur in Winterreise van begin af aan er alles aan doet om de wanhoop te onderstrepen, staat zij in Die schöne Müllerin voor geluk en liefde. Totdat het noodlot toeslaat en zij als een moeder het leed probeert te verlichten en troost biedt. Een aardse cyclus vol oprechte liefde en hartverscheurend verdriet.

 

Ook deze cyclus kan – net als Winterreise – uitgevoerd worden in de Nederlandse versie van Frederik Menning.

Johannes Brahms Die schöne Magelone

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano
n.n., verteller

 

Hoe anders klinkt Brahms’ Die schöne Magelone! Een vuurwerk van passie, de uitbundige romantiek van een held die tegen alle voorspoed zijn geluk in eigen handen neemt om zo zijn verloren geraakte geliefde weer terug te vinden. Het verhaal, dat uit de verzameling Duizend-en-een-nacht komt, wordt verteld door Aat Klompenhouwer. Het is door Brahms’ krachtige muziektaal en Tiecks sprookjesachtige vertelstijl een belevenis van levensvreugde en moed. Uitdagend voor zowel zanger als pianist is deze cyclus een muzikaal-theatrale bijzonderheid om naar te luisteren en van te genieten.

Monologe

Florian Just, bariton
Jan-Paul Grijpink, piano

 

Dit programma is een verzameling van liederen en liederencycli rond de grote vragen van het leven, die iedereen met zichzelf moet uitvechten. Dat gebeurt op een manier die zwenkt van bloedserieus naar humoristisch. Met werken van Schubert tot Ives en Barber. Beroemde dichters als Goethe, Hölderlin en Robert Browning richten zich via die muziek rechtstreeks tot ons, maar ook veel minder beroemde als Georg Philip Schmidt, waarvan we nog nooit gehoord hadden maar die wel de beroemde regel schreef ‘Dort wo du nicht bist, dort ist das Glück.’

 

De ook al wereldberoemde bas Fédor Chaliapine zou de hoofdrol spelen en zingen in een Don Quichotte-film van de Oostenrijkse regisseur Georg Wilhelm Pabst. Hij vroeg zowel Ravel als Ibert in 1932 voor die film een Don Quichotte à Dulcinée te schrijven. Dat hij ook de ander had gevraagd wisten ze geen van beiden. Hij koos voor Ibert, die het niet leuk vond toen hij begreep hoe het zat. In dit concert mag u opnieuw jureren, want ze worden allebei uitgevoerd.