Hanneke de Wit

Hanneke de Wit ronde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag cum laude af en vertolkte verscheidene operarollen. Daarnaast studeerde ook Duitse Taal en Letterkunde, de combinatie van deze studies heeft tot veel concerten met Duitse componisten, gedichten en onderwerpen geleid.
Hanneke de Wit-sopraan

biografie

Hanneke de Wit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde haar studie aan De Nieuwe Opera Academie. In 2003 sloot zij deze studie cum laude af met onderscheiding voor muzikaliteit.

Na haar afstuderen vertolkte Hanneke de Wit diverse rollen in opera’s van Gluck en Mozart. In het Grachtenfestival van 2008 zong zij de hoofdrol in de opera Der Vampyr van Marschner. In 2009 zong zij bij de Reisopera de rollen van Grande Pretresse in Rameaus Hippolyte et Aricie onder leiding van Jed Wentz en Woglinde in de succesvolle productie van Wagners Rheingold onder leiding van Ed Spanjaard. Zij keerde in deze rol terug voor de Götterdämmerung in 2012.

In 2007 maakte Hanneke de Wit haar debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest in Bruckners Derde Mis in f-klein onder leiding van Philippe Herreweghe. Afgelopen jaar maakte zij tournees met het Requiem van Mozart (Brabants Orkest onder leiding van Jan Willem de Vriend) en met Die Schöpfung van Haydn (Orkest van de achttiende eeuw onder leiding van Frans Brüggen). Met Brüggen zong zij in 2009 ook in de ZaterdagMatinee in Haydns Nelson Mis. Eerder zong zij in de Matinee Bachs Magnificat onder leiding van Peter Dijkstra.

In 2008 gaf zij een liedrecital in de serie Jonge Nederlanders van het Concertgebouw, begeleid door de Duitse pianist Alexander Schmalcz. In 2009 hebben zij samen liederen van Richard Strauss opgenomen op cd. In 2004 won Hanneke de Wit het prestigieuze Cristina Deutekom Opera Concours. Tijdens het Internationale Vocalisten Concours in ‘s-Hertogenbosch in 2006 werd haar de Caroline Kaart Prijs voor de beste Nederlandse zangeres toegekend. In 2011 zong Hanneke de sopraanpartij uit de Johannes Passion in de geënsceneerde productie van regisseur Dale Duesing bij de Reisopera.

Zij studeerde ook Duitse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Leiden. De combinatie met deze studie heeft tot veel concerten met Duitse componisten, gedichten en onderwerpen geleid. Hanneke de Wit wordt de afgelopen jaren begeleid door Margreet Honig. 

Voor de Vrienden van het Lied werkt Hanneke de Wit samen met pianist Reinild Mees.

programma's

Van Franse elegantie tot Russisch sentiment

Hanneke de Wit, sopraan
Eildert Beeftink, piano
 

In dit programma met Eildert Beeftink aan de piano komen vier grote liedcomponisten aan bod uit de tweede helft van de 19e eeuw. De romantiek viert hoogtij en van begin tot eind wordt de dramatiek steeds sterker. Voor de pauze werken van Fauré en Brahms met o.a. bekende liederen als Les Berceaux, Clair de Lune, Mainacht en Feldeinsamkeit. Na de pauze vier liederen van Duparc waaronder het geliefde L’invitation au voyage en een vijftal werken van Tsjaikovski.

Van Schubert tot Nieland

Hanneke de Wit, sopraan
Reinild Mees, piano
 

Samen met Reinild Mees brengt Hanneke de Wit een afwisselend programma. Voor de pauze hoort u bekende composities van Mendelssohn, Schubert en liederen van Henk Nieland op teksten van Vasalis. Na de pauze komt Fauré aan bod en een selectie uit opus 10 van Richard Strauss.

Romantisch programma

Hanneke de Wit, sopraan
n.n., piano

 

In dit recital hoort u een keuze uit haar romantische repertoire, bestaande uit onder andere de cyclus Frauenliebe und -leben van Schumann, liederen van Schubert, Mendelssohn, Fauré, Strauss en Tsjaikovski.